Veri lentää yhä – nyt myös Sveitsissä, Saksassa, Tanskassa ja ties missä
Normal
0
false
21
false
false
false
FI
JA
X-NONE
INTERNATIONAL
Morddrohungen in
Finnland
«Das
Blut soll bis nach Schweden spritzen»
International Freitag, 31. Mai, 06:00
In Finnland haben mehrere Journalisten und Politiker elektronische
Morddrohungen erhalten. Sie alle setzen sich für die zweite Landessprache ein.
Ingrid
Meissl Årebo, Stockholm
Als sie die
E-Mail zum ersten Mal las, lachte TV-Moderatorin Bettina Sågbom, die eine
zweisprachige Talkshow im finnischen Fernsehen leitet. Doch dann merkte sie,
dass kein Verrückter die Nachricht verfasst hatte, in der sie und ihre Familie
mit dem Tod bedroht werden. Darin stand etwa, dass «das Blut bis nach Schweden
spritzen» werde, falls sie kein Mitglied des finnischen Kultur- und
Sprachvereins in ihre Sendung einlade oder falls sie die Drohung öffentlich
mache.
«Braune Rhetorik»
Genau dies
tat Sågbom jedoch, und schnell stellte sich heraus, dass sie kein Einzelfall
war. Auch die Chefredaktorin ad interim und die Redaktionsleiterin von
Finnlands führender Zeitung, «Helsingin Sanomat», erhielten in den letzten
Tagen Morddrohungen, weil sie die Stellung des Schwedischen als zweite
Landessprache verteidigten. Zu den betroffenen Politikern gehört die Vizechefin
der schwedischen Volkspartei in Finnland, Päivi Storgård, der ein anonymer
Anrufer mit Vergewaltigung drohte. Die Drohungen haben eine Welle der Empörung
ausgelöst. Am Mittwoch demonstrierten im Zentrum von Helsinki einige hundert
Personen. Der immer aggressivere Tonfall in der Sprachdebatte beginne an das
Klima in den dreissiger Jahren in Deutschland zu erinnern, meinte eine ältere
Dame gegenüber der schwedischsprachigen Zeitung «Huvudstadsbladet».
Der konservative
Regierungschef Jyrki Katainen forderte die Politiker auf, einzugreifen,
fundamentale Werte wie Pluralismus und Toleranz zu betonen und zu zeigen, wo
die Grenze des Akzeptablen verlaufe. Morddrohungen gingen definitiv über diese
Grenze hinaus. «Es ist furchtbar, dass Finnlandschweden auf diese Art behandelt
werden», sagte er. «Helsingin Sanomat» überraschte in der Donnerstagsausgabe
mit einer zweisprachigen Doppelseite zum Thema – links auf Finnisch und auf der
prominenten rechten Aufschlagseite auf Schwedisch.
Obwohl die
Polizei die Untersuchung der Vorfälle erst eingeleitet hat, meinte ein
Sprecher, dass wohl eine Einzelperson hinter den Morddrohungen stecke.
Schwedisch unter
Beschuss
Die Stellung
der von etwa 5,5 Prozent der Bevölkerung gesprochenen zweiten Landessprache ist
seit längerem ein Thema. Vor allem im Internet ist die Debatte immer gehässiger
geworden, Todesdrohungen sind jedoch neu. Im Frühling hat der radikale
finnische Sprachverein zusammen mit den Jungparteien der Konservativen von Katainen
und der populistischen Wahren Finnen eine Bürgerinitiative gegen den
obligatorischen Schwedischunterricht lanciert. Bisher haben knapp 25 000
Menschen den Aufruf unterzeichnet; falls noch einmal so viele Unterschriften
zusammenkommen, müsste das finnische Parlament die Initiative behandeln. In
Finnland lernen alle Kinder während einiger Jahre die zweite Landessprache,
seit 2005 ist diese aber nicht mehr obligatorisches Maturafach, was dazu
geführt hat, dass sich viele Gymnasiasten nicht mehr darin prüfen lassen.
Näin siis arvostettu NEUE ZÛRCHER ZEITUNG. Laitoin heille vastineen, joka julkaistiin perusteellisten selvitysten jälkeen (kts. kuvaliite).
Suomenruotsalaiset toimittajat ovat aktiivisesti levitelleet tappouhkauksiaan ympäri Eurooppaa; Sveitsi, Deutschlandradio, Jylland Posten ja Ruotsin kaikki mediat. Olisiko se yksi ilmentymä siitä, että suomenruotsalaisia pidetään usean tutkimuksen mukaan epäisänmaallisina (Folktitng 1997, Civic 2000, Virrankoski 2003)?
Mielenkiintoista on, että NZZ:n toimittaja kiskaisee jutussaan natsikortin esiin – ”Braunen Rhetorik” ja avaa sitä tekstissä.
Taitaapa olla muuten niin, että suurin osa suomalaista ei pysty lukemaan ja ymmärtämään Euroopan puhutuinta äidinkieltä, saksaa? Sekin on yksi pakkoruotsin kielteisiä sivuvaikutuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Saksaa kääntyy kohtuullisen luettavaksi ruotsiksi Googlen kääntäjällä.
Ilmoita asiaton viesti
Suuri osa niistä, jotka ovat oppineet ruotsin, osaavat myös saksaa. Sen sijaan he, joille englanti on se vahvin kieli ja ruotsi pakkopullaa, eivät osaa myöskään saksaa. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että ruotsin olisi aika muuttua pakollisesta valinnaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Päinvastoin. Osaamalla ruotsia hyvin, ja oppimalla sitä jo varhaisessavaiheessa, varmistaa sen, että osaa myös saksaa. Onhan se ruotsin läheinen sukulaiskieli, joka on voimakkaasti ruotsin kieleen vaikuttanut. Sen sijaan opettelemalla täysin turhaa ja keinotekoisesti ylläpidettyä suomen kieltä ei osaa kommunikoida kenenkään muunmaalaisen kanssa lainkaan, ”sauna”-sanaa lukuunottamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi sitten ruotsalaiset eivät osaa saksaa?
Ilmoita asiaton viesti
Eivätkä myöskään suomenruotsalaiset muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Totta,pakkoruotsin vuoksi jäi saksan opiskelu vähiin.
Miksi Ruotsissa ei ole pakkosuomea,asuuhan esim. Pohjois-Ruotsissa paljon suomea puhuvia?-vai onko niin että ”rahalla on taivaallinen vaikutus”näissäkin asioissa.
Onneksi pakkoruotsin kannattajat joutuvat logiikkansa mukaan puolustamaan kohta pakkovenäjää..muutenhan he ovat luusereita.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, ymmärrän saksaa sujuvasti, kiitos hienon koulujärjestelmämme.
Palauteestasi lehteen voin vain sanoa, että lupauksesi ovat aika kovat käytännön näyttöjen suhteen. Mielestäni kansalaisaloite hyötyisi enemmän siitä, että nokkamiehet laittaisivat sinut syrjään sen parissa huseeraamisesta.
”Kansalaisaloitteemme on saanut RKP:n suunniltaan”. Mitenkään RKP:tä kannattamatta täytyy sanoa, että RKP lienee huolissaan kielen asemaa kohtaan räksyttämisestä ja vihamielisestä asenteesta. Onko se väärin tai epänormaalia jollain lailla?
Ilmoita asiaton viesti
”Mitenkään RKP:tä kannattamatta täytyy sanoa, että RKP lienee huolissaan kielen asemaa kohtaan räksyttämisestä ja vihamielisestä asenteesta. Onko se väärin tai epänormaalia jollain lailla?”
Rasistien on syytäkin olla huolissaan, koska meitä on monta joiden mitta alkaa täyttyä suomenkielisten sortamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Anteeksi, mutta mitä vaille olet jäänyt tästä yhteiskunnasta?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä saksan opiskelusta?
Ilmoita asiaton viesti
Henkilökohtaisuuksiin menemisen saat toki anteeksi. Mutta harjoittamaasi suomenkielisen väestönosan syrjinnän ja sorron puolustelua paheksun.
Ilmoita asiaton viesti
En ole mennyt henkilökohtaisuuksiin, mutta kuulisin kernaasti tästä suomenkielisen väestönosan syrjinnästä ja sorrosta. Joutuuko suomen puhumisesta vankilaan? Saako kuulla kadulla huutoja? Potkitaanko? Eikö suomenkielisille ole töitä maassa? Joutuvatko suomenkieliset muuttamaan pois Suomesta? Eikö suomenkielisille ole lehdistöä, palveluja, vertaisryhmiä? Mistä puhut?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sä höpiset? asutaan suomessa niin totta kai täällä saa suomea puhua. Mutta miksi mun pitäs ruotsia puhua. eivät kaikki ruotsiapuhuvat suostu suoema puhumaan palveluita kysyttäessä… ja käsittääkseni molemmilla kielillä on saatava palvelut suomessa….
Ilmoita asiaton viesti
Oli puhe sorrosta ja syrjinnästä. Siitä olin kiinnostunut.
Ilmoita asiaton viesti
Pakkoruotsi itsessään turhana tuntikehyksen hukkana. Monenlainen suomenkielisiin kohdistuva syrjintä Ahvenanmaalla, kotiseutuoikeuksineen ja suomen puhumisen kieltoineen. Korkeakoulujen ruotsinkielisten aloituspaikkojen suhteettoman suuri osuus.
Kyläkouluja lakkautetaan rahan puutteessa, samalla kun ruotsinkielisille lapsille järjestetään erilliset koulurakennukset jotteivat ”saastu” suomenkielisten joukossa. Yleensäkin yhteiskunnan rahojen tuhlaus äärimmilleen vietyyn kaksikielisyyteen.
Sinunkin puheista heijastuu se tyypillinen pakkoruotsin puolustelijoiden asenne, että suomenkieliset ovat jotenkin alempaa ihmisryhmää jonka kohtalo on opetella ruotsia, vain palvellakseen ”ylempää” ruotsinkielistä väestöä. Kaikki saman sortopolitiikan ja rasististen asenteiden ilmentymiä.
Ilmoita asiaton viesti
Hohhoee mitä sortoa! Pitää heti soittaa Amnestyyn.
”Sinunkin puheista heijastuu se tyypillinen pakkoruotsin puolustelijoiden asenne, että suomenkieliset ovat jotenkin alempaa ihmisryhmää jonka kohtalo on opetella ruotsia, vain palvellakseen ”ylempää” ruotsinkielistä väestöä. Kaikki saman sortopolitiikan ja rasististen asenteiden ilmentymiä.”
Niinko? Mielestäni sinun kirjoituksistasi taas heijastuu liian pitkä altistus internethöpölle.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö sinulla ole mitään asiallista sanottavaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei, jos asenteesi on tuollainen.
Ilmoita asiaton viesti
Kovin asiallista ei tuo sinunkaan sanottavsi ole. Samaa hakemalla haettua ”sortoa”. Lieneekö joku ruotsiksi sinua halventanut vai mistä ihmeestä tuollainen tosiasioista piittaamaton tunteellinen vuodatus.
Ilmoita asiaton viesti
Internethöpö? Hauska, mutta halventava ilmaisu ihmisille, joilla ei ole muitakaan kanavia tuoda esille huoltaan Suomen kielipolitiikasta.
Ruotsinkielisillä on omat runsaat kanavansa mediassa, jota meillä pakkoruotsin vastustajilla taas ei ole.
Ja huomio, en todellakaan vastusta ruotsia, enkä ruotsinkielisiä, vaan pakkoa opiskella koko kansan voimin pientä marginaalikieltä. Se ei ole järkevää, jos ajatellaan koko Suomen etua. UGH, olen taas puhunut:)
Ilmoita asiaton viesti
Ei joudu suomen puhumisesta vankilaan, mutta kielilain 40 § mukaan vain vankilat ovat yksikielisesti suomenkielisiä. Näin kirjoitti lain suomenruotsalainen Sten Palmgren, joka myös oli kielilakikomitean pääsihteeri. Ja eipä olisi Sten ollut aito suomenruotsalainen rasisti, ellei hän olisi 2 momenttiin kirjoittanut mahdollisuuden perustaa ruotsinkielisiä vankilaosastoja. Siitä Svenska folkskolans vänner maksoi hänelle 10.000 euroa.
Suomenkielisten sortoa ovat esimerkiksi yliopistojen ja korkeakoulujen kiintiöt, jossa ruotsinkieliseen koulutukseen pääsee 10 pistettä heikommin tuloksin.
Suomenruotsalaisten etu- ja erioikeudet ovat loputtomat. Silti he jaksavat huutaa ja itkeä kohtaloaan Sveitsissaä, Saksassa, Tanskassa, Ruotsissa ja ties missä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä vankiloissa puhutaan?
Ruotsinkieliset korkeakoulut ovat myös suomenkielisille avoimia, joten en ymmärrä, mistä sorrosta voisi olla kyse. Moni suomenkielinen kouluttautuu ruotsinkielisissä opinahjoissa. Vapaasta tahdostaan.
”Suomenruotsalaisten etu- ja erioikeudet ovat loputtomat. Silti he jaksavat huutaa ja itkeä kohtaloaan Sveitsissaä, Saksassa, Tanskassa, Ruotsissa ja ties missä.”
Ihanko aikuisten oikeasti olet Heikki sitä mieltä, että sanotaanko vaikkapa Sågbom sanelee, mitä eurooppalaiset lehdet kirjoittavat? Tai suomenruotsalaiset. Esimerkiksi Jyllands Posten on perinteisesti hyvin itsekkäästi omaa kirjoituslinjaansa harjoittava, ei siellä mikään ihmeellinen ruotsinkielinen hegemonia paina yhtään mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Neue Zürcher Zeitungia pidetään yleensä arvostettuna ja luotettavana lehtenä. Kuitenkin lehden Tukholman toimittaja Ingrid Meissl Årebro (huomaa nimi)nielaisi suomenruotsalaisten toimittajien vieheen kitusiinsa saakka eikä tarkistanut asian todellista laitaa.
Kun lähetin vastineeni NZZ:lle, niin sieltä kiitettiin ja luvattiin mahdollisesti julkaista se, kunhan toimittaja Årebro on ensin lukenut ja kommentoinut. Ilmeisesti Årebro havaitsi olleensa hyvin yksipuolinen ja joutui myöntymään vastineen julkaisemiseen.
PS. Laitoin NZZ:n alkuperäisen kirjoituksen tiedoksi ulkoministeri Tuomiojalle ja nyt hän saa lukea, että edes joku Suomessa haluaa kertoa totuuden tuosta tapahtumasarjasta.
Ilmoita asiaton viesti
NZZ:n artikkeli on tuossa täysin avoimena, enkä löydä siitä yhtäkään faktavirhettä. Missä se todellinen laita on, kiitos?
Myös tämä on mainittu:
Obwohl die Polizei die Untersuchung der Vorfälle erst eingeleitet hat, meinte ein Sprecher, dass wohl eine Einzelperson hinter den Morddrohungen stecke.
Joten mikä ihme voisi olla tässä harhautettua tietoa?
Ilmoita asiaton viesti
Vastineessani, joka on tuossa toisessa kuvaliitteessä. Se kannattaa myös lukea.
Ilmoita asiaton viesti
Luin sen ensitekijöikseni. Et kirjoituksessasi kumoa yhtäkään seikkaa alkuperäistestä artikkelista, esität vain liennyttelevän, vähättelevän näkemyksesi sekä lupailet veljeyttä jos vain kielivapaus totutuu.
Ilmoita asiaton viesti
”Joten mikä ihme voisi olla tässä harhautettua tietoa?”
Ei sinänsä väärää tietoa, mutta on vain jätetty kertomatta kuinka laajaasti pakkoruotsi koskee koko Suomen kansaa ammattikoulutuksesta – korkeakoulutuksen loppuun asti. Tämähän on se tärkein ja poikkeuksellisin asia koko maailmassa, jota vastaavaa ei löydy muualta maailmasta.
Kertomatta jäi myös se, että kaksikielisyys koko kansan pakkona, ei ole mikään perustuslain vaatima laki, vaan vain politiikkojen päättämä kielilaki, joka voitaisiin helposti muuttaa vastaamaan todellisia kielitarpeita.
Totuus ei pala tulessakaan, mutta aina voi jättää kertomatta ne tärkeimmät asiat ja mainita vain osatotuuksia, joita muut voivat rauhassa kauhistella:)
Tämä olisi ollut sitä oikeaa tietoa, joka juuri yleensä eniten ulkomaalaisia meidän kielipolitiikassamme ihmetyttää. Sen lisäksi, että ei edes toinen kieli kuulu näihin enemmän puhuttuihin kieliin, joita nykykansalaiset eniten tarvitsevat…silloin asian voisi jopa hyväkyä.
Ilmoita asiaton viesti
Åbo akademin pääsykokeet on ruotsiksi ruotsinkielisistä kirjoista. Silti suomenkielisistä lukioista kirjoittaneille järjestetään _erilliset_ kielikokeet ruotsin kielessä.
Ei riitä edes se vaikka olisi paras pääsykokeissa.
http://ryyti.blogspot.fi/2007/01/apartheid-yliopis…
Muuta mielenkiintoista tietämättömille:
http://ryyti.blogspot.fi/search/label/syrjint%C3%A4
Ilmoita asiaton viesti
”Ruotsinkieliset korkeakoulut ovat myös suomenkielisille avoimia, joten en ymmärrä, mistä sorrosta voisi olla kyse.”
Kyse on siitä että ruotsinkielinen pääsee suomenkieliseen korkeakouluun kiintiöpaikalle pienemmällä pistemäärällä kuin millä suomenkielinen jää ulos tavallisesta opiskelupaikasta. Tämä on puhdasta etnistä syrjintää.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys on paljon laajemmasta suomenkielisiin kohdistuvasta syrjinnästä,jota ylläpidetään esim. pohjoismaisessa yhteistyössä.
Muutama esimerkki:
http://ryyti.blogspot.fi/search/label/syrjint%C3%A4
Ilmoita asiaton viesti
”Suomenkielisten sortoa ovat esimerkiksi yliopistojen ja korkeakoulujen kiintiöt, jossa ruotsinkieliseen koulutukseen pääsee 10 pistettä heikommin tuloksin.”
Esimerkiksi tämä käytäntö on muualla Euroopassa ollut historiaa jo kauan sitten. On myös aika erikoista jos sanot, että ”ruotsinkieliset korkeakoulut ovat myös suomenkielisille avoimia?”
On aika eri asia suomenkielisen mennä ruotsinkieliseen korkeakouluun, kun teidän vähemmistön kieltä normaali suomenkielinen nuori kuuleekin hyvin harvoin, jos sitä verrataan ruotsinkielisen kodin kasvattiin. Teille ruotsinkielisille tulee suomenkieli melkein automaattisesti lahjaksi, kun sitä kuulee kaikkialla jatkuvasti. Itäsuomalaiset eivät kuule ruotsia kuukausiin muuta kuin koulussa..Siitä nyt ei pääse mihinkään, että Suomessa enemmistön kieli on vahvasti suomi.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Heikki, valheita ei kannata levittää:
”Suomenkielisten sortoa ovat esimerkiksi yliopistojen ja korkeakoulujen kiintiöt, jossa ruotsinkieliseen koulutukseen pääsee 10 pistettä heikommin tuloksin.”
Ensinnäkin tiedät aivan hyvin, että tavallisista yliopistoista ainoastaan Helsingin yliopistossa on myös ruotsinkielisiä linjoja. Mitään kiintiöitä ei enää ole, vaan toisistaan erillisiä linjoja. Kysyisinkin sinulta, miksi annat ymmärtää, että myös muissa yliopistoissa/korkeakouluissa olisi erillisiä hakuja ruotsinkielisille?
Alle olen muuten kopioinut Helsingin yliopiston lääketieteellisen pääsykokeen tiedot vuodelta 2012. Lyhyesti: suomenkieliseen lääketieteen koulutusohjelmaan pääsi 10 prosenttia kokeisiin osallistuneista ja 11 prosenttia ruotsinkieliseen eli oli hieman vaikeampaa päästä suomenkieliseen. Hammaslääketieteen koulutusohjelman osalta prosentit olivat 26 ja 11 eli suomenkieliseen oli paljon helpompi päästä. Sen lisäksi pitää vielä huomioida, että lääketiedettä voi opiskella suomeksi myös muualla, ruotsiksi ei. Näin ollen on itse asiassa vaikeampaa päästä opiskelemaan lääketieteitä ruotsiksi kuin suomeksi.
Hakeneet – Kokeisiin osallistuneet – Aloituspaikat – Hyväksyttyjen osuus kaikista hakijoista – Hyväksyttyjen osuus kokeisiin osallistuneista
Hammaslääketieteen koulutusohjelma (suomenkielinen linja) 295 179 50 16 % 26 %
Lääketieteen koulutusohjelma (suomenkielinen linja) 1287 926 120 7 % 10 %
Medicinska utbildningsprogrammet (svenska studielinjen) 337 273 30 9 % 11 %
Odontologiska utbildningsprogrammet (svenska studielinjen) 61 46 8 8 % 11 %
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsinkielisille on väestöosuuteen suhteutettuna huomattavasti enemmän korkeakoulupaikkoja kuin suomenkielisillä, sillä heillä on Hanken, Åbo Akademi, Helsingin yliopisto ja Vaasa. Lisäksi ruotsinkielisillä on mahdollisuus opiskella äidinkielellään Ruotsin lukuisissa yliopistoissa. Esimerkiksi hammaslääkärikoulutus Uumajassa on hyvin suosittua suomenruotsalaisten keskuudessa.
Kiintiöjärjestelmien tuloksena ruotsinkielisillä on huikea yliedustus ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneissa – lisensiaattitasolla peräti 33 %(Suomen virallinen tilasto).
Tilastokeskus http://www.stat.fi/til/vkour/2009/vkour_2009_2010-…
Kukahan tässä oikein valehtelee? 😉
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Heikki, sinä. Sinähän olet sanonut, että on helpompaa päästä opiskelemaan lääketieteitä ruotsiksi. Minä osoitin, ettei asia todellakaan ole niin. Kai sinunkin tajusi mukaan, sinä olit väärässä?
Paljonko muuten niitä korkeakoulupaikkoja on prosentuaalisesti ruotsinkielisille? Tai oikeastaan ruotsin kieltä hallitseville – kuka tahansahan saa hakea niihin, kunhan osaa ruotsia tarpeeksi hyvin. Ja tiedät kai, mikä on ruotsinkielisten koulujen osuus lukiolaisista? Jollet, voin kertoa sen sinulle: 6,8 prosenttia syksyllä 2011. Peruskoululaisten osalta se oli 6,2 prosenttia syksyllä 2012. Käypä katsomassa: http://tietopalvelu.uudenmaanliitto.fi/koulutus/sv…. Eli älä yritä edes verrata ruotsinkielisten väestöosuuteen eli 5,4 prosenttiin.
Mitä ihmettä tarkoitat tällä: ”Kiintiöjärjestelmien tuloksena ruotsinkielisillä on huikea yliedustus ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneissa – lisensiaattitasolla peräti 33 %.” Kävin katsomassa tilastoja vuodelta 2009 ja prosentit olivat seuraavanlaiset (ensin väestö yleensä, sitten ruotsinkieliset):
Tutkijakoulutusaste 0,8 1,0
Lisensiaattitutkinto 0,2 0,3
Tohtorintutkinto 0,6 0,7
Eli osuus ruotsinkielisessä väestössä on korkeampi kuin väestössä keskimäärin, mutta on kyllä aika valheellista käyttää ”luovaa” prosenttilaskua sinun tapaasi. Sinänsä en ole ollenkaan yllättynyt – sinullehan oikeat tiedot ovat sellaiset, jotka tukevat sinun mielipidettäsi. Huomasitko muuten sen, että ruotsinkielisten osuus on myös korkeampi, kun kyse on henkilöistä, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa: 33,8 vastaan 34,5 prosenttia. Sorsitaanko tässä taas ruotsinkielisiä?-)
Erikoista muuten, että kehotat suomalaisia lähtemään Ruotsiin opiskelemaan. No, eihän siinä ole tietenkään mitään vikaa. Ja onhan suomenkielisillä sama mahdollisuus.
Et muuten vastannut kysymykseeni: miksi annat ymmärtää, että erillisiä ruotsinkielisiä linjoja olisi muissakin yliopistoissa kuin Helsingin?
Ilmoita asiaton viesti
En kehottanut suomenruotsalaisia menemään Ruotsiin korkeakouluopintoihin. Totesin vain, että ruotsinkielisillä on tuossa ihan vieressä maa, jossa on lukuisia korkeakouluja ja yliopistoja, joissa he voivat opiskella äidinkielellään (suomenkielisillä ei ainoatakaan eikä missään!).
On myös toteamus, että suomenruotsalaisista useat ovat opiskelleet hammaslääkäriksi Ruotsissa. Jälleen tosiasian toteaminen eikä kehotus.
Suomen virallinen tilasto kertoo, että mitä korkeammalle loppututkinnoissa mennään, sen suurempi on ruotsinkielisten yliedustus. Ja se perustuu mm. ruotsinkielisten aloituspaikkojen ylimitoitukseen sekä erilaisiin kiintiöihin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Heikki, siinä tapauksessa voit varmaan vihdoin ja viimein vastata kysymykseeni: miksi annat ymmärtää, että erillisiä ruotsinkielisiä linjoja olisi muissakin yliopistoissa kuin Helsingin? Vai olisiko sinun silloin yhtäkkiä myönnettävä, että olet puhunut palturia.
Moniko Suomen ruotsinkielinen on muuten opiskellut Ruotsissa hammaslääkäriksi? Jos toteat jotain tällaista, sinulla pitäisi olla tiedot sen tukena. Suomalaisia on varmaan jonkin verran opiskelemassa Ruotsissa, myös suomenkielisiä, ruotsinkielisiä etenkin Ahvenanmaalta ja Pohjanmaalta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomenruotsalainen kollega kertoi Ruotsissa hammaslääkäriksi opiskelleita ruotsinkielisiä hammaslääkäreitä olevan Suomessa satakunta. VALVIRA tiennee tarkan luvun, mutta se maksaa. Kysy sieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Hän on vain yksi niistä, joilla ei ole ollut aikaa käydä indoktrinoitumassa Brasiliassa, Chilessa tai Paraguaissa, minne ”Fredenthalilaiset” perustivat yhteiskuntaansa geneettisesti ylläpitäviä siirtokuntia. Niitä kun uhkasivat mm. mongoloidit ”soomuluiset” Pohjoismaissa. UM:ltä voi kysyä lisätietoa. Se hoiti konsulinhommiin noita siirtolaisia. Eiköhän se osallistu yhä muutoinkin. Se on idean – ja Rkp:n – linnakkeita Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Rkp ja ruotsinkieliset pitävät itseään asianosaisina suomenkielisten kieliopinnoissa? Osaisiko joku valistaa?
Ilmoita asiaton viesti
Tieto lisää tuskaa:
”Läpipääsemätön etuisuuksien ryteikkö”
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11531145
Ilmoita asiaton viesti
Olen saanut jo tähän mennessä useita satoja kannattajia kansalaisaloitteellemme http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi tekemällä ahkerasti jalkatyötä Järvenpään Rantapuistossa.
Tuskinpa nokkamiehet laittavat tällaista aktivistia syrjään. Siinä sivussa ehdin tehdä työtä netissä ja myös antaa vastineita ulkomaiselle medialle RKP:n loanheittoon.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi sinun täytyy hengata puistoissa keräämässä nimiä? Luulisi aloitteen täyttyneen jo ilman rahaa tai työtä, jos asia on tärkeä.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä ei ole rahaa samalla mitalla kuin suomenruotsalaisilla on verovapaissa säätiöissään ja vanha media on yrittänyt vaieta aloitteen kuoliaaksi. Saamme kyllä vähitellen kansalaisaloitteemme http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi tunnetuksi, koska vanha media on alkanut kiinnostua siitä (APU jo kahdessa numerossa ja HS sekä YLE näillä ”veri lentää” avauksillaan) – tosin ne yrittävät sabotoida, mutta kuitenkin.
Myös valtakunnallinen radiomainonta on alkamassa (samantapainen, joka jo nosti Carl Haglundin adrenaliinitason salamannopeasti huikeisiin lukemiin).
Mielenkiintoista on ollut todeta monen suomalaisen arkuus lähteä mukaan. Taustalla on mm. Helsingin Sanomissa ollut rehtori von Pfalerin lausahdus koulunsa seinällä olevasta ”Herran pelko on viisauden alku”, jonka hän sanoi oikeastaan tarkoittavan, että ”hurrin pelko on viisauden alku”.
Ainoa kansalaisaloite, joka meni räjähtäen läpi oli homoliittoaloite. Sillä oli taustavoimana Pekka Haaviston valmis keräysorganisaatio presidentinvaalikampanjasta. Kaikki muut tarvitsevat jalkatyötä.
On muuten varsin todennäköistä, että eduskuntaan asti päässeet aloitteet myös siirtyvät lainsäädäntöön aikanaan. Niillä on paljon suurempi merkitys ja vaikutus kuin monet vielä uskovatkaan. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson kiirehti tosin heti mitätöimään aloitteet, kun pakkoruotsi nousi esiin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ja kysyäkin voidaan jo tuon rahoituksen osalta aika oletetusti onko sekään kerätty ihan laillisesti? viiteitä on siihen että rahoitajien joukossa on selaisija järjestöjä joilla ei ole voimassa olevaa keräyslupaa ja ne ovatkeräneet kuitenkin rahaa tuon aloitteen taakse.
Ilmoita asiaton viesti
”Ainoa kansalaisaloite, joka meni räjähtäen läpi oli homoliittoaloite.”
Muistaakseni siihen allekirjoitukseen ei edes tarvittu pankkitunnuksia, jotka estävät monen mukaantulon. ?
Ilmoita asiaton viesti
Niin mikä olisi oikea tapa tiedottaa kansalaisaloittee(i)sta?
Tässä on Voicen radiomainos. Joku voi suunnitella paremman?
http://www.youtube.com/watch?v=46g6FjR2gEE
Ilmoita asiaton viesti
Ensijaisia asianosaisia omissa kieliopinnoissaan on suomenkieliset itse.
Ei suinkaan Rkp tai ruotsinkieliset. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Ilmoita asiaton viesti
Surkea tarina Sveitsiläislehdeltä. Lehtien olisi hyvä ensin tarkastaa taustat, ennenkuin kirjoittelevat mitä sattuu.
Samanlaista leimaamista, jota pakkoruotsittaja Päivi Lipponen harrasti suomalaisia kohtaan Tampereen pizzeriapalon jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Jaa, mikä lehden asioista ei pidä Räsäsen mielestä paikkansa? Vai onko Räsänenkin pakkoruotsin takia jäänyt vaille saksan taitoja?
Ilmoita asiaton viesti
Petra Nyqvist on hyvä ja jättää vaatimattoman persoonani rauhaan.
Ilmoita asiaton viesti
Persoonastanne en ole kiinnostunut, vaan perusteluita penään. Mikä kohta tekstissä ei pidä paikkansa?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä pikku Petra,
Kyse noissa uhkausuutisissa ei ollut siitä, että yksi tai toinen lainattu sananmuoto olisi ollut väärä, vaan siitä, että tyhjästä oli nyhjästy tyhmä ja liioittelevat uutinen, mikä arvio perustuu hommiini Suomessa eri lehtien toimitussihteerinä. Olin sitä ruotsiksi Ruotsissakin.
Aiheesta ja noista ”uhkailuista” voisi todella kirjoittaa parempaa asiaa, ml. Ruotsin avun käytöstä maanpetosten ja väärennysten peittämiseen, ml. uhkailuin Suomessa. Huumekaupan ja YK:n asemien harkitun väärin käytön peittämiseen sekä Ruotsin että Tanskan avulla. Tähän osaan kuuluvat mm. Lumumban ja Hammarskjöldin murhat, ”laiton” NL:n/Venäjän kauppa.
Itse olen – toimittajana – saanut jopa poliisilta uhkailuja sen vuoksi, että tarjosin – ilman korvausta – Palmen murhaan liittyvää tietoa. Eli tuota ns. pakkoruotsia, kun se on tyhmyys, käytetään joskus tällaisten asioiden peitteenä. Kohdallani yksi peruste oli, etten halunnut ”virkaa,” joka olisi vaatinut ruotsinkielen virkatodistuksen. En ole sellaista koskaan mihinkään tarvinnut.
Nyt oli taas kyse tällaisesta perverssistä humpuukista. Ja isossa mitassa! Harkitusti!
Ilmoita asiaton viesti
Tyhjä ruutu huhuilee jotain pikku Petrasta. Sorry, en vastaa tällaisiin lähestymisiin, ja Palmen murha-asioista en aio keskustella myöskään.
Ilmoita asiaton viesti
Pikku Petra?
Mistä tiedät Petran koon?
Ilmoita asiaton viesti
Vastaan Peterille,
kun ”pikku Petra” näytti tulkitsevan ”lähestymiseni” tavalla, joka voisi vielä roiskua minne vain ja miten vain. Mutta huomautuksen kirjoitti ”Pentti setä,” joka on 80 ikäinen, siis lähes seniili, vaaraton, asuu Suomen ulkopuolella eikä aio koskaan sinne palata.
Minusta Petra vaikuttaa hiukan sekavalta, lapselliselta, kuten hemmoteltu koulutyttö. Kun olen ollut mm. HeSan sunnuntainumeron toimitussihteeri, Nortamon alla, tiedän ettei mm. nyt tehty humpuukki olisi silloin lehteen mennyt. Humpuukista siinä on kyse, ei uutisesta. Etenkin kun tietää aiheita siellä ja sen, mistä uhataan todella, mistä on tapettu myös.
Tiedän myös miten tuota ”pakkoruotsia” käytetään väärin, kun se sen sallii – tyhmyytenä. Olin joskus PE/Tiedustelun hommassa, jossa ei ruotsia eikä sen todistusta tarvittu. Kun hommaa haluttiin sabotoida, ruotsin virkatodistuksen puutteestani tehtiin ”tyhjä numero,” jolla jopa yritettiin estää Suomeeen ja HeSaan paluu. Aatos Erkko mm. oli saanut ”luottamuksellisen” tiedon, että ”vihasin” ruotsalaisia ja kieltä.
Sitä alettiin levittämään, kun noudatin ohjetta olla palvelematta KGB ja GRU-nimisiä organisaatioita. Sen antoi Heinrichs-niminen eversti, suomeksi. Eli maistuu taas samalta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei, kyllä se on yksinkertaisesti siitä kyse, että pikuttelemalla ja koulutytöttelemällä aikuista, hyvässä lihassa olevaa henkilöä, tekee vain itsestään korostuneen alentuvan. Mutta kaikin mokomin, jos Järvinen tarvitsee sitä johonkin oman mielenrauhansa vuoksi, niin olkoon niin. Olen sitten sekava pikku koulutyttönen. Olenkin niin sekava, etten ymmärrä lainkaan, miten nämä salaiset paljastukset liittyvät yhtään mihinkään. Palme, KGB, Erkon tiedot vihastasi,eversti Heinrichs. Huh huh!
Ilmoita asiaton viesti
Pahoittelen jos loukkasin. Olen tosiaan kokenut monta kertaa, miten tuota ”pakkoruotsia” Suomessa ”käytetään,” käytetään mm. leimaamaan henkilöitä, joilla ei ole tekemistä koko asian kanssa. Ja se voidaan tehdä, kun tuo pakko on tyhmä ja asia nostaa tunteita. Se on heikkous Suomen systeemissä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida näillä pikku sanoilla paljon koon kanssa olla tekemistä:
http://www.youtube.com/watch?v=LokZlXsDSAQ
Ilmoita asiaton viesti
Olisikohan kenties kyse myös siitä mitä jätetään sanomatta. Kokonaisuuden ymmärtäminen on tärkeää. Ja onhan se mielenkiintoista että omat kotoiset lähteemme tuottavat tietysti juuri sellaista materiaalia ulkomaalaisille kuin haluavat, koska alkuperäisen tilanteen ymmärtäminen on heille toki paljon haastavampaa, ellei mahdotonta.
Oma saksani olisi varmasti vielä vähän parempaa kuin se nykyään on jos sitä olisi tullut luettua pidempään. En ole koskaan kokenut että ruotsi olisi mitenkään tukenut sen opintoja, koska saksa on oikeasti huomattavasti haastavampi kieli ja sitä pitää mallioppia enemmän.
Ja älä nyt jaksa niitä perusheittoja siitä että ”kyllähän sitä saa opiskella lisää” 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Itse luin ns. pakkoruotsin, mutta itse koin sen vain ruotsiksi. Sen lisäksi ehti hyvin opiskella myös englantia, C-saksan ja B-ranskan. Sen jälkeen yliopistoissa ja korkeakouluissa sai lukea vielä lisää kieliä.
Kielten opiskeluhan helpottuu, mitä enemmän kieliä lukee. Kielten systeemiin tulee aina parempi tuntu.
Minulle on aika sama, miten kielten opetus järjestetään, kunhan siitä ei luisteta. Jos ei opi ruotsia, on aika turha odottaa, että mandariinikiina tai korea luonnistuu hurjan hienosti. Joten se on aika älytöntä fantasiointia, joiltain tahoilta. Mutta valinnan vapaus voi tietysti olla hieno juttu. Kunhan joku keksii sen tavan, miten se järjestyy.
Ilmoita asiaton viesti
Myös TV2 pakkoruotsi-illassa suomenruotsalaiset kiljuivat ja huitoivat; ”minä, minä, minä, minä osaa 7 kieltä, koskaan en ole katunut, ruotsi on rikkaus, minun lapseni, minun, minun, minä itse, minä, minä…..”
Tuo pakkoruotsi-ilta löytyy edelleen Youtubesta – suosittelen. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Vastahan kättelyssä vauhkosit saksantaidoistasi. Miten ruotsi ei ole päässyt nakertamaan mittavaa kielitaitoasi? Oman logiikkasi mukaan sinun pitäisi olla kielitaidoton.
Ilmoita asiaton viesti
En ole sanonut sanaakaan saksantaidoistani, sillä ne ovat hyvin vähäiset – vain 3 vuotta lukiossa. Niinpä vastineen saksan kielelle käänsi todelline osaaja.
Suomenruotsalaisilla on vain tuo ”minä. minä, minä, osaan monta kieleä, …” hyvin pinnassa. Ns. ”sivistys” heiltä karisee heti, jos joku sanoo sanaparin ”pakollinen ruotsi” tai ”keinotekoinen kaksikielisyys”.
Ilmoita asiaton viesti
Minä-lähtöisestä argumentoinnista sen verran,että minäkin olen opiskellut useita kieliä ja päätynyt siihen,että ruotsin kieli pitäisi olla valinnainen toisin kuin pari muuta minä-argumentoinnilla ratsastavaa.
Toinen havainto minkä olen tehnyt: Ruotsin kieltä opetetaan ihan samalla opetusmenetelmällä kuin muita vieraita kieliä,vaikka sen väitetään olevan kotimainen kieli eikä vieras kieli.
Yleensä tässä vaiheessa pakkoruotsittajat vaihtavat puheen aiheen tai poistuvat jonnekin muualle.
Ilmoita asiaton viesti
Suomenruotsalaisiin kohdistuneet ”tappouhkaukset” ovat saaneet aivan sairaat mittasuhteet ja uskomattomasti julkisuutta Suomessa. Poliisi on sanonut että se on todennäköisesti yhden ja saman häiriyneen ihmisen tekosia. Somalit saavat koko ajan tappouhkauksia, virkamiehet ovat saaneet jo vuosia tappoyhkauksia, perussuomalaiset saavat tappouhkauksia koko ajan, mutta eipä näistä paljoa kirjoitella.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä tahansa tappouhkaus on uutiskynnyksen ylittämisen väärti. Mielenkiintoista on tietysti, miksei näitä asioita saa käsitellä julkisesti, ilman että tulee uhkailluksi. Kyllä minustakin kirjoitetaan mm. että nimi on pantu talteen, hyvä tietää (payback) ja kuvailtu kuinka vastenmielisen näköinen ihminen olen. Minähän en kuitenkaan peruspoliittisesta tai kultuurisesta aiheesta sen vuoksi vaikene, että joku yrittää pelotella.
Uutiskynnyksen ylittää todennäköisesti se, että yleinen nihkeily kliimaksoi tappouhkauksen muodossa. Tappouhkailijaa meidän ei tarvitse korostaa, kyse on laajemmasta ilmiöstä. Ilmiön on oltava myös julkisesti käsiteltävissä.
Talaahan on verbaalisesti netissä kuurmotettu, tappouhkausta ei kuitenkaan hänelle kirjoitetuista nettiteksteistä löydy, vaikka hän itse niin harhaisesti näkee. Sen verran hyvin itsellä on ruotsi hallussa. Mikään rähinä ei ole kuitenkaan häntä kohtaan oikeutettua, sillä sananvapaus kaikille. Tosin en ymmärrä, miksi aikuinen mies tieten tahtoen haluaa kylvää mielipahaa ja vihan oikeutusta, kun tavoitteet olisivat saavutettavissa helpommin viisaiden sanojen ja eleiden kautta.
Todennäköisesti myös Jussi Halla-aho on saanut kohdata uhkailua, mikä on sekin väärin. Ketkä muut perussuomalaiset ovat tappouhan alla?
Ilmoita asiaton viesti
”Mikä tahansa tappouhkaus on uutiskynnyksen ylittämisen väärti” Eikä ole, koska juuri tätä nämä idiootti uhkaajat haluavat, jlkisuutta ja sitä on turha niille antaa 99,9999999 näistä uhkaajista ei toteuta tekoaan. ps. Joku uhkaus saa koko Suomen sekaisin mutta jollekin toiselle kohdistettu uhkaus ei edes ylitä uutiskynnystä, naivia hurskastelua ja epäoikeudenmukaisuutta,kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko koskaan miettinyt sitä, mikä tekee jostain asiasta kiinnostavan? Tässä on kyse kotimaisesta äidinkielestä, ei niinkään poliittista vaikuttajista. Tietääkseni esim. Sågbom ei ole mikään puolueaktiivi lainkaan, hän on toimittaja, kuten Seppänenkin. Kun toimittajia yritetään vaietaa, ollan tosiaan jännän äärellä.
Älä jumitu yhden hörhön tappouhkauksiin, katso suurta kokonaisuutta. Siitä loppujen lopuksi keskustellaan. Mutta yleinen ilmapiiri ruokkii tuollaista käytöstä, purkauksia. Siitä tulee voida keskustella. Siinä mielessä olen aivan eri mieltä Tom Packalenin kanssa. Häneltä oli tökerö veto alkaa vedota siihen, että tämä aihe pitä vaieta kuoliaaksi. Hän takertuu vain tuohon tappouhkaukseen, vaikka ilmapiiri pursuaa vihapuhetta. Tom Packalenin pisteet laskivat, olin pitänyt häntä järkiperussuomalaisena tähän asti.
Ilmoita asiaton viesti
”Katso suurta kokonaisuutta” Pitää aina muistaa että ei täällä Suomessa ole mitään vastustusta tai jotain kamppaniaa itse suomenrutsalisia vastaa, hörhöjä löytyy aina, suurimalla osalla suomalisista on vain ja ainoastaa vastaan sitä että tällä pienellä muutenkin parempiosisella vähemmistöllä on sellaisia etuuksia (esim. koulumaailma) joita valtaväestöllä ei ole, se on epäoikeudenmukaista ja se ei ole suomenruotasaisten vika, se on valtaväestön vika koska se on antanut näin tapahtua.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on jo noin 200 kotimaista äidinkieltä, mutta ”veri lentää Sveitsiin, Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin asti” vain, kun maailman paapotuin kielivähemmistö on asialla.
Suomenruotsalaiset menivät lähes sokkiin, kun folktingin tutkimus 1997 julkistettiin ja siinäkin suomenruotsalaisia pidettiin yleisesti epäisänmaallisina. Tuskin nuo NZZ, Jyllands Postenin,Deutschlandradion ja Ruotsin koko media hyväksi käyttö valheellisin argumentein tuota kuvaa parantaa.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi suuri kokonaisuus on tämä: vieraita kieliä luetaan huomattavasti vähemmän kuin 1980- ja 1990-luvuilla:
http://yle.fi/uutiset/kielten_opiskelu_on_yksipuol…
Ilmoita asiaton viesti
Mutta täytyy kuitenkin muistaa se että rikoslaissa on edeleen pykälät laiitomasta uhkailusta joten tekoa ei tarvitse ollakseen rikos.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy myös muistaa,että ei ole mitään tietoa ko. uhkailijasta onko hän suomenkielinen vai kaksikielinen.
Ainakin teki hallaa kielipoliittiselle keskustelulle. Lieko tarkoituskin?
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan kukaan tiedottanut Neue Zürcher Zeitungille seuraavasta?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128838718989…
Onkohan Sågbomin tasa-arvoa alleviivavassa keskusteluohjelmassa tämäkin ollut esillä?
Ilmoita asiaton viesti
Oisko tavoitteena hiljentää keskustelu pakkoruotsista kun huoli on niin valikoivaa?
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti sinulle Petra ei kukaan ole noin julmia uhkauksia lähetellyt,
olemmeko kaikkimenneet ”hulluiksi”?
Ilmoita asiaton viesti
Hei Aimo, vanha kuoma. Minä olen saanut osuuteni tästä kielikirjoittelusta. En minä siitä sen kummemmin kärsi, mutta valitettavasti jotkut pitävät minua ”vihollisena” ja saan kuulla suoltoa inhottavuudestani ja rumuudestani.
Ilmoita asiaton viesti
Paree on antaa RKP:n hoitaa sotkunsa. Valitettavasti Haglundilla ei oikein taida olla sitä tuiki tarpeellista uskottavuutta ja auktoriteettia, mutta ehkäpä puolueesta löytyisi joku muu.
Puheenvuorossa oleva kuva ainakin esittää perin näpsäkkää naista 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Mikä tahansa tappouhkaus on uutiskynnyksen ylittämisen väärti”
Ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa. Tästähän on nyt generoitu palstamillimetrejä aivan uskomattomia määriä siinä hengessä, että ei tosiaan pysty tunnistamaan siitä tekstistä mitään, mikä osoittaisi vähimmässäkään määrin, että mitään olisi ymmärretty, kun joku hörhö antaa välineet asian esittämiseen tappouhkauksen muodossa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen itse nähnyt tappouhkauksen jossa luvattiin lähettää HT ikuisuuteen käyttämällä suomenruotsalaista lyijysinettiä!Se on tallessa josssain siellä HBL:än lokeroissa!
Ilmoita asiaton viesti
Heikki Talalta hieno ja asiallinen vastine Neue Zürcher Zeitungissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitokset Heikki Talalle omasta puolestani. Hyvä että joku oikaisee vääriä tietoja Suomesta.
Jos Suomen asioita seuraisi Hufvudstadsbladetista niin tilanne olisi aivan sama kuin Neuvostoliiton aikaan kun Moskovassa tiedon lähteenä oli Tiedonantaja-lehti.
Valinnan vapautta arvostetaan ainakin länsimaissa:
http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi
Ilmoita asiaton viesti
Äliölipäivää.
Ettekö voisi jatkuvan jauhamisen sijaan vain tukkia turpaanne?
Tai siis antaa sormillenne jotain parempaa tekemistä, kuin näpytellä asiasta, jonka käsittelyssä ei leirinvalinnasta tunnu puutetta olevan, saati tunnevaikutuksista.
Jos olisin hakkeri niin käräyttäisin teidän kaikkien tietsikat tällä sekunnilla – suojellakseni altruistisesti otsasuonianne turhalta paineelta ja aivoja masennukselta.
Vanhat ukot säätävät maailmaa – ketä siis pitää syyttää ettei tämäKään asia ole edistynyt mihinkään suuntaan vuosikymmenien saatossa? Kaikesta harmista maailmassa nimenomaan pitää syyttää vanhoja miehiä ja akkojaan. Ja jumimielisiä piirejään.
Nyt taas kaikki vinkujat itkemään jollekin reksinomaiselle.
Heippa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi te pakkoruotsin kannattajat ette osaa muuta kuin tuottaa tuollaisia vastineita? Kyllä minä lupaan lopettaa välittömästi kun asiaan tulee jotain muutakin tolkkua kuin että ”tämä agenda pitää nyt vaan hyväksyä sellaisenaan”.
Kannattaa joskus ihan pohtia ajatuksen kanssa, mitä sanotaan.
Ilmoita asiaton viesti
Juupasjaapasiltaa. Onko teillä kenties jalkasilsaa korvien välissä?
Eli missä kohtaa kannatan pakkoruotsia – kun näin ei kaikesta huolimatta ole?
En kannata oikeastaan mitään pakkoja, mutten kyllä sitäkään että ukot ja puudelit selostavat vuosikymmenestä toiseen minkään järkevän asian tapahtumatta.
Sääntöjä ja määräyksiä sataa s@@t@n@ taivaasta , vaan mitään järkevää ei tapahdu!
Tursasmaista illan jatkoa.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, turhaan yrität Severi noille selittää mitään. Ei mene perille. Heille koko maailma on pakkoruotsittajia, joita pitää sohia.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä neiti Nyqvist on nyt heikoilla argumentoinnissaan, kaikki uhkaukset ovat luonnollisesti samanarvoisia eikä äidinkielellä ole tässä mitään tekemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Jännä juttu, minä nimenomaan kirjoitin että jokainen tappouhkaus on uutiskynnyksen ylittämisen väärti ja samanarvoinen. Makkosella on erinomaisen valikoiva lukukyky, johtunee varmaan siitä, että kirjoittaja olin minä.
Ilmoita asiaton viesti
”johtunee varmaan siitä”
johtunee siitä
tai
johtuu varmaan siitä
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa, Ruotsissa tai Tanskassa tappouhkaukset eivät ylitä uutiskynnystä, jos ne liittyvät todellisiin ja isoihin rikoksiin, kuten maanpetoksiin, huumeiden ja varastettujen autojen kauppaan, järjestettyhin itsemurhiin tai auto-onnettomuuksiin. Ainakin Suomessa ja Ruotsissa noista asioista vastaavat tyhjentyneet poliisasemat, joiden käytävillä liikuvat ihmiset latelevat uhkauksia valittajan ulos saamiseksi.
Miksi muuten Max Arhippainen erotettiin Hbl:n päätoimittajan hommasta? Vai oliko nimen oikeinkirjoitus oikein?
Ilmoita asiaton viesti
Kruunupyyn kunnan Teerijärven koulussa kiellettiin lasten puhuminen suomenkielellä edes välitunneilla.
Ilmoita asiaton viesti
Näitä kehoituksia on ollut myös Helsingissä, tiedän. Tavallaan myös ymmärrän sitä. Jos ollaan ruotsinkielisessä koulussa, olisi kai tarkoitus ottaa ruotsin kieli haltuun. Suomi valtakielenä ottaa helposti yliotteen, ellei kyseessä ole voimakkaan ruotsinkielinen alue. Teerijärvellä tämän ei pitäisi olla ongelma, joten kehoitus on ilman muuta liioiteltu.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ollu mikään kehoitus kyseessä, se oli ihan suoraa puhetta.
Asuin itse siellä jotain 16 vuotta.
Arvaappas saisko Kaustisella kaks suomenruotisa puhuvaa keskenään jutella ruotsia koulussa?
Kaustinen on vertailun vuoks Suomen Perussuomalaisin kunta ollu, ainakin viimevaalikaudella.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos ollaan ruotsinkielisessä koulussa, olisi kai tarkoitus ottaa ruotsin kieli haltuun.”
Vastaavasti jos ollaan suomenkielisessä maassa pitäisi ottaa suomenkieli haltuun.
Ilmoita asiaton viesti
Lapset osas ihan yhtä hyvää ruotsia kuin suomeakin, mutta suomea sisarkuset ei saanu jutella keskenään. Ja näitä tapauksia oli useita.
Toisekseen se kieli mitä Teerijärvellä puhutaan, se ei ole kyllä kielikylpyä ruotsinkielelle nähnykkään.
Yhdet kaverukset tuli kylään sinne Ruotsista, kävivät kaffilla paikallisessa kuppilassa, lähtiessään toinen tokas toiselle, ”kyllä tuosta suomenkielestä melkeen saa selvän”. 🙂 Oli paikalliset huuli pyöreänä.
Ilmoita asiaton viesti
Porvoon lyseonpuiston koulussa kiellettiin samoin taannoin suomen puhuminen välitunnilla.
Kysyin Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilaalta saavatko he puhua suomea välitunnilla. Saavat puhua oli vastaus.
Että se on se ero ranskankielisen koulun ja ruotsinkielisen koulun välillä Suomessa. Aika merkittävä ero suvaitsevaisuudessa sanoisin.
Ilmoita asiaton viesti
Samoin Sipoossa, Porvoossa, jne – Ahvenanmaasta puhumattakaan, missä suomenkieliset lapset (5 % kielivähemmistö) eivät saa käydä koulua äidinkielellään. Sellaista on ruotsalainen kielipolitiikka Ruotsissa, Ahnevanmaalla ja ruotsinkielisissä kouluissa Suomessa. Äärimmäsitä kielirasismia!
Ilmoita asiaton viesti
kruunpyykin oli jo kakskielinen kunta silloin.
Lisään. Suomea silti ei suvaittu puhua, edes vapaa-ajalla.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsissa ei ole suomenkielistä koululaitosta ollenkaan!
Siellä voi tutustua millaista olisi Rkp-komento Suomessa jos Rkp:llä olisi enemmän valtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jarmo, itse asiassa Ruotsi on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuisi, jos Suomalaisuuden Liitto saisi tavoitteensa läpi. Ruotsin kielipolitiikka on mielestäni yksinkertaisesti häpeällinen.
Mutta jälleen kerran: et voi ottaa esille Ruotsia huonona esimerkkinä, jos samalla olet sitä mieltä, että Suomen pitäisi olla yksikielinen Ruotsin tapaan. Ja sinähän muistaakseni olit tätä mieltä? Pahoitteluni, jos muistan väärin.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsin kielilaki on suorastaan esimerkillinen, varsinkin jos se toteutuisi käytännössä. Suomeen sovellettuna se menisi näin:
Suomen kielilaki 2017
Eduskunnan päätöksellä säädetään seuraavaa
Lain sisältö ja tarkoitus
1 § Tässä laissa ovat suomen kieltä, kansallisia vähemmistökieliä ja suomen viittomakieltä koskevat määräykset. Laki sisältää myös määräykset yhteisön vastuusta siitä, että yksilöllä on oikeus kieleen sekä kielten käytöstä julkisessa toiminnassa sekä kansainvälisissä yhteyksissä.
2 § Lain tarkoitus on ilmaista suomen ja muiden kielten asema ja käyttö suomalaisessa yhteiskunnassa. Lailla pyritään myös puolustamaan suomen kieltä ja kielellistä monimuotoisuutta Suomessa sekä yksilön oikeutta kieleen.
3 § Jos joku toinen laki tai asetus sisältää tästä laista poikkeavia määräyksiä, noudatetaan niitä.
Suomen kieli
4 § Suomessa suomen kieli on pääkieli.
5 § Pääkielenä suomi on yhteiskunnan yhteinen kieli, johon kaikilla Suomessa asuvilla on oltava oikeus ja jota on voitava käyttää kaikilla yhteiskunnan alueilla.
6 § Julkisella vallalla on erityinen vastuu suomen kielen käytöstä ja kehittämisestä.
Kansalliset vähemmistökielet
7 § Kansalliset vähemmistökielet ovat ruotsi, romani ja saame.
8 § Julkisella vallalla on erityinen vastuu suojella ja edistää kansallisia vähemmistökieliä.
Suomen viittomakieli
9 § Julkisella vallalla on erityinen vastuu suojella ja edistää suomen viittomakieltä.
Kielten käyttö julkisessa toiminnassa
10 § Tuomioistuinten, hallintoviranomaisten ja muiden julkista toimintaa harjoittavien yksiköitten kieli on suomi. Muussa laissa on erityismääräykset oikeudesta käyttää kansallisia vähemmistökieliä ja muita pohjoismaisia kieliä.
Velvollisuudesta käyttää tulkkia tai asiakirjojen käännöksiä tuomioistuimessa ja hallintoviranomaisessa on erityismääräykset.
11 § Julkisessa toiminnassa kielen on oltava huoliteltua, yksinkertaista ja käsitettävää.
12 § Viranomaisilla on erityinen vastuu suomenkielisen ammattisanaston saatavuudesta, käytöstä ja kehittämisestä eri ammattialoilla
Suomen kieli kansainvälisissä yhteyksissä
13 § Suomen kieli on Suomen virallinen kieli kansainvälisissä yhteyksissä. Suomen kielen asemaa Euroopan unionin virallisena kielenä on puolustettava.
Yksilön oikeus kieleen
14 § Jokaiselle Suomessa asuvalle on annettava mahdollisuus oppia, kehittää ja käyttää suomen kieltä. Sen lisäksi
1. kansalliseen vähemmistöön kuuluvalle on annettava mahdollisuus oppia, käyttää ja kehittää vähemmistökieltä, ja
2. kuurolle, kuulovammaiselle ja muista syistä viittomakieltä tarvitseville turvataan mahdollisuus oppia, kehittää ja käyttää suomen viittomakieltä.
Niille, joiden äidinkieli on muu kuin lain ensimmäisessä kappaleessa mainitut, on annettava mahdollisuus kehittää ja käyttää äidinkieltään.
15 § Julkinen valta on vastuussa 14 §:n mukaisesta yksilön oikeudesta kieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Jos se toteutuisi käytännössä Ruotsissa, suomen kielen asema olisi todellakin parantunut. Ymmärtääkseni näin ei kuitenkaan ole tapahtunut, mutta saatan olla väärässä. Lisäksi suomen kielen asemaa voisi hyvin parantaa tästäkin Ruotsissa. Miksi Suomalaisuuden Liitto ei muuten aja suomenkielisten asiaa Ruotsissa?
Pidän lain ideologiaa vastenmielisenä: kaikki ovat tasa-arvoisia, kun he osaavat maan pääkieltä hyvin. Tällä asenteella sitten melkeinpä tapettiin suomen kieli etenkin Pohjois-Ruotsissa.
Suomessa taas tällainen kielilaki huonontaisi ruotsinkielisten asemaa selkeästi. Eikä se parantaisi muidenkaan kielten asemaa. Romanilla ja saamella on jo erityisasema ja niitä pyritään tukemaan. Muita kieliähän ei oikeastaan mainita.
Eli suomen kielen asema vahvistuisi, ruotsin heikentyisi selkeästi ja muiden kielten asema pysyisi ennallaan. Et varmaan ihmettele yhtään, etten ole samaa mieltä kanssasi lain erinomaisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen Kari Tarastin kirjaa Suomalaisuuden Liitto 1906-1996 ja päätoimittamaani kirjaa Vuosisata suomalaisuuden puolesta, Suomalaisuuden Liitto ry 1906-2006, niin kaikki voisivat todeta, miten valtavasti liitto on tehnyt sada vuoden aikana Suomen ulkopuolella (ja erityisesti Ruotsissa) asuvien suomenkielisten puolesta.
Rkp:n ankara propagandavyöry on aiheuttanut sen, että Ruotsin suomalaisyhdistykset eivät halua olla yhteistyössä Suomalaisuuden Liiton kanssa. Rkp:llä riittää verovapaita miljardien tuotoista tuohonkin myyräntyöhön. Rkp on yrittänyt turhaan saada Ruotsissa asuvia suomalaisia äänestämään vaaleissa Rkp:tä.
Uskon enemmistön Suomen kansasta olevan kanssani sitä mieltä, että tämän maailman ainoan suomenkielisen maan velvollisuus on nimenomaan suomen kielen aseman edistäminen ja turvaaminen (myös ruotsalaistamishankkeelta, jota Ruotsi, Rkp ja folkting ajavat kuin käärmettä pyssyyn). Kansallisen vähemmistökielen asema takaa ruotsille kulttuuriautonomian ja kaikki muut sellaiselle kielelle kansainvälisten sääntöjen mukaiset oikeudet. Mutta kaikki ruotsin kieleen nyt perustuvat etu- ja erioikeudet tullaan tietenkin poistamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kaksilla pelisäännöillähän tätä kielipolitiikkaa tehdään koko ajan varsinkin kielipuolue Rkp:n toimesta.
-Ahvenanmaan on Rkp:n läheinen yhteistyökumppani. Silti kaksikielisyys ei ole rikkaus Ahvenanmaalla
-Rkp tekee yhteistyötä Suomen ainoan virallisesti muukalaisvihamielisen maakunnan,Ahvenanmaan, kanssa.
-Rkp on aktiivinen pohjoismaisessa yhteistyössä ja on osallinen siihen,että suomea ei pidetä tasa-arvoisena pohjoismaisena kielenä.
-Jos yksikielisyys on hyväksi Ruotsille niin miksei se olisi Suomelle?
-Ja loppujen lopuksi,miksi ruotsinkieliset pitävät itseään asianosaisina suomenkielisten kieliopinnoissa?
-Miksi Åbo Akademin pääsykokeiden läpäisy ei riitä jos on suomenkielisestä lukiosta,vaan on lisäksi erillinen kielikoe.
-Vastaavaa,mutta ruotsinkielisille tarkoitettua käytäntöä,protestoitiin viime talvena kun HY olisi toiminut samoine ja järjestänyt kielikokeen ruotsinkielisille opintojen ehtona.
-Sitäkin ihmettelen,miksi YLE:n julkisen palvelun tehtävään ei kuulu suomenkielinen tv-kanava,Suomessa!
ym. ym.
Ilmoita asiaton viesti
Olen Lapista kotoisin ja täällä ei varmasti kadulla tai kujilla kouluaikaan ruotsin kieltä kuullut. Koulussa vihasin kieliä ja varsinkin ruotsin kieltä.
Työssäni jouduin kuitenkin opettelemaan lukion ruotsin kielen uudelleen ja olen joutunut ja saanut käyttää ruotsia työkielenä kaikissa Pohjoismaissa. Koskaan ei ole tullut mieleenikään, että olisin Ruotsissa tai Tanskassa alkanut asioitani hoitamaan englanniksi.
Olen ylpeä ruotsin kielen taidostani ja suosittelen ruotsin perusteellista opiskelemista niin vanhoille kuin nuorillekin. On mahtavaa pystyä ruotsalaisten kanssa keskustelemaan heidän äidinkielellään ja tunnen itseni ylivoimaiseksi heihin verrattuna. Ruotsalaiset hyvin harvoin osaavat kirosanaa enemmän suomea.
Ilman pakkoruotsia tämä kaikki olisi jäänyt kokematta ja tekemättä.
Olen työskennellyt paljon myös venäläisten kanssa ja suoritin noin 10 vuotta sitten iltalukiossa lukion venäjän kurssin ja kirjoitin ylioppilaskirjoituksissa eximin. Siitä huolimatta arvostan ruotsin kielen oppimista paljon enemmän kuin venäjän kielen.
En ymmärrä enkä hyväksy tätä ruotsin kielen vihaa. Mistä se kumpuaa? Siinä ei ole mitään järkeä. Minusta pakollisia kieliä kouluihin voitaisiin vaikka lisätä.
Heikki Tala, ihmiset osaavat myös saksan kieltä. Itse olen saksan kielellä ehkä eniten työskennellyt englannin lisäksi. Olen opiskellut ja osaan myös espanjan ja ranskan kieltä, jonka lukion kurssin suoritin myös vasta aikuisiällä. Olen opiskellut islamilaisessa instituutissa myös arabian kieltä.
Muuten aivan sivumennen sanoen, Heikki Tala, tekemässäsi Talvisota Sallassa powerpoint-esitelmässäsi on virheitä.
Ilmoita asiaton viesti
Siis valinnaiseksi aineeksi et ruotsia olisi ottanut, jos se olisi ollut mahdollista?
Ilmoita asiaton viesti
Mielelläni kuulisin virheet, joita Talvisota Sallassa esityksessäni on. Silloin on mahdollisuus tarkistaa asiat ja tarvittaessa korjata. Ihan varmasti niin sotahistoriassa kuin kielihistoriassa – yleisestä historiasta puhumattakaan – on virheitä ja epätarkkuuksia, joita korjataan jatkuvasti. Sallan Talvisota on virheineenkin ollut hyvin suosittu kuulijoiden keskuudessa (jopa sallalaisten).
Olen ollut kurssienjohtajana Pohjoismaisessa terveydenhuoltokorkeakoulussa 1992-96, jossa ainoa mahdollisuus oli englannin kieli, kun kyseessä olivat tanskalaiset tai suomalaiset asiantuntijat luennoijina. Myös Pohjoismaiden neuvoston nuoret ottivat jo muutamia vuosia sitten englannin työkieleksi – se kun on ainoa yhteinen 5 pohjoismaassa. Aika aikaa kutakin – nyt on englanti lingua franca.
Ruotsin kielen viha? Ei vaan nopeasti globalisoituvassa maailmassa suomalaisille nuorille valinnanvapaus. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa ei ole pakkosuomea – niissä kaikissa ainoa pakollinen vieras kieli on englanti. Toinen vieras kieli on valinnainen. Sama malli pitää saada Suomeen.
Tottakai ihmiset osaavat saksaa, koska se on suurin yksittäinen äidinkieli Euroopassa. Mutta ei kannata väittää, että suomalaiset yleisesti osaisivat saksaa – se juna meni jo pian toisen maailmansodan jälkeen.
Jaakko Ojaniemi ilmeisesti haluaa, että kaikilla suomalaisilla on pakkoruotsin lisäksi pakollisina kaikki ne kielet, jotka hän on opetellut – ruotsi,venäjä, saksa, ranska, arabia, espanja, englanti? Eximia eximian jälkeen! Kuulosta ihan TV2:n pakkoruotsi-illan suomenruotsalaisilta, jotka ilmoittivat osaavansa seitsemää kieltä. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Pakkoruotsin kannattaja on henkilö joka mielellään ulkoistaa muutkin itseään koskevat asiat valtion päätettäväksi?
Pidän sellaista sosialistisena mielen laatuna.
Ilmoita asiaton viesti
En varmasti olisi ottanut mitään kieliä, jos olisi saanut valita. Enkä tiedä minkä kielen olisin ottanut Ruotsin tilalle. Siihen aikaan oppikoulun alaluokilla mentiin siitä yli mistä aita oli matalin. Lukiossa taas motivaatiota riitti kieliinkin.
Myöhemmin työelämässä olen ollut erittäin kiitollinen pakkoruotsista ja olen ehdottoman pakkoruotsin kannalla. Se on helpoin koulussa opeteltava kieli. Ilman pakkoruotsia en olisi menestynyt missään työpaikoissani.
Ilmoita asiaton viesti
”Se on helpoin koulussa opeteltava kieli.”
Vaikea sanoa, koska olen opiskellut kielet vain yhdessä järjestyksessä. Mutta omakohtainen kokemus on, että ruotsi oppikoulun ensimmäisellä luokalla ei ollut huono vaihtoehto. Siihen perään saksa toisella luokalla meni kohtuullisen vaivattomasti. Ja väittäisin, että ikäluokastani suhteellisen moni puhuu niin ruotsia, saksaa kuin englantiakin. Moni nuorempi osaa vain englantia, ellei ole sitten erityisesti kieliin suuntautunut.
Ilmoita asiaton viesti
Ojaniemi: ”En varmasti olisi ottanut mitään kieliä, jos olisi saanut valita.”
Tarkoitatko ettet olisi valinnut mitään kieliä jos olisit saanut valita, vai tarkoititko että vain pakottamalla viitsit opiskella kieliä?
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa opintopolkuun kuuluu kaksi vierasta kieltä. On myös EU:n suositus, että kaikki eurooppalaiset opettelevat kaksi muuta kieltä äidinkielensä lisäksi. Suomessa käytännössä kaikki valitsevat englannin ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi ja se on järkevää (vaikka sitä ei ole laeilla pakolliseksi säädetty kuten ruotsi on).
Toisen opintoihin kuuluvan vieraan kielen on oltava valinnainen – ja se voi mainiosti olla ruotsi niille, jotka sen haluavat. Opetushallituksen selvitysten mukaan 30 % nuorista on motivoitunut opiskelemaan ruotsia ja se riittää kaikkiin mahdollisiin ruotsin tarpeisiin Suomessa. Muut voivat ottaa toiseksi kieleksi venäjän (kuten Itä-Suomessa on jo pitkään haluttu), saksan, ranskan, espanjan, kiinan tai minkä muun tahansa koulun kielipaletista.
Kielellisesti lahjakkaat, kuten esimerkiksi monen eximian diplomi-insinöörit, voivat opiskella vaikka kymmentä kieltä tai enemmänkin. Mutta useimmille kaksi vierasta kieltä on riittävä urakka – varsinkin jos haluaa oppia ne kunnolla. Ja voihan niitä kieliä opiskella koulujen jälkeenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy olla parodiaa…
”Myöhemmin työelämässä olen ollut erittäin kiitollinen pakkoruotsista ja olen ehdottoman pakkoruotsin kannalla. Se on helpoin koulussa opeteltava kieli. Ilman pakkoruotsia en olisi menestynyt missään työpaikoissani.”
Ilmoita asiaton viesti
Jos ja kun joku on pakkoruotsin kannalla omien kokemusten takia, niin se on varsin itsekästä ja suorastaan tyhmää. Takuuvarmasti suomalainen työllistyy nykymaailmassa paremmin, jos osaa saksaa, venäjää, ranskaa, espanjaa, kiinaa, jne ruotsin asemesta.
Ruotsissa englanti on pakollinen (Suomessa muuten ei!) ja toisen kielen saa valita (ei ole pakkosuomea) ja valikko kouluissa on runsas – uusin tulokas on mandariinikiina. Niinpä Ruotsi on kaupanteossa meitä valovuoden edellä, kun koko nuoriso pannaan pakkoruotsin ikeeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Tai sitten on tyhmää syyttää pakkoruotsia oman elämänsä vaikeuksista kuten eräs helsinkiläinen perussuomalainen roskakuskitekijoku aika sitten.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomenruotsalaiset toimittajat ovat aktiivisesti levitelleet tappouhkauksiaan ympäri Eurooppaa”.
Viitsisitkö toistaa mahdolliset viitteet ja lähteet. Kiva olisi myös yksilöidä nuo toimittajat, tai saatat saada haasteen kansanryhmää vastaan kiihottamisesta. Ihan ulkopuolisena uteliaana odotan täsmennyksiä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä tappouhkausrumba alkoi, kun Helsingin Sanomien suomenruotsalaiset toimittajat, uusi päätoimittaja Riikka Venäläinen ja toimituspäällikkö Paula Salovaara, revittelivät asiasta kokonaisella Hesarin aukeamalla sekä suomeksi että ruotsiksi. HBL luonnollisesti piti asiaa esillä på svenska, josta sen bongasi Neue Zürcher Zeitungin Tukholman toimittaja Ingrid Meissl Årebro. Kauhukertomus levisi edelleen Deutschlandradioon Saksaan, Jyllands Posteniin Tanskaan ja tietenkin kaikkiin Ruotsin medioihin. En ole järjestelmällisesti haravoinut maailman joukkoviestimiä, mutta ehkä tämä on riittävä otos.
Olen jo neljännesvuosisadan odotellut haastetta ”kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan”, joiden tulolla minua on netissä jo lukemattomia kertoja uhkailtu. Siitä tulisi mielenkiintoinen prosessi, koska haluan sen ruotsiksi poliisitutkinnasta oikeudenistuntoon ja sen jälkeen pyydän päästä ruotsinkieliseen vankilaosastoon (kielilaki 2003, 40 §, 2. momentti). Kielilain mukaan jokaisella suomenmaalaisella on oikeus käyttää oikeudessa kumpaa tahansa kansalliskieltä. Saman lain mukaan ainoastaan vankilat ovat yksikielisesti suomenkielisiä (lukuunottamatta herrakansalle suotua mahdollisuutta omankieliseen osastoon em. momentin mukaisesti).
Ilmoita asiaton viesti
Arvasin, että syyte olisi Talalle märkä uni. Pääsisi pienen ryhmän sananvapausmarttyyriksi.
Ilmoita asiaton viesti
Miten sen nyt ottaa – meinaan, ”pienen ryhmän”. Pakkoruotsia vastustaa useiden tutkimusten mukaan 65-70 % suomalaisista eli vähintään 3½ miljoonaa kansalaista. 😉
Rkp ja suomenruotsalaiset ovat kirjoittaneet kielilain (2003) ja se antaa jokaiselle suomenmaalaiselle valinnanvapauden, millä kielellä oikeusjutut hoidetaan. Eli ihan kaikkeen ei pakkoa ole pantu kieliasiassakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Heikki, tämäkin on hyvä esimerkki tyylistäsi eli väärän tiedon levittämisestä. Kuten hyvin tiedät, Suomalaisuuden Liiton viimeisimmän tutkimuksen mukaan vuodelta 2013 prosentit ovat 63 – 33. Ihmettelen, miksi et yksinkertaisesti käytä näitä lukuja, vai onko 63 jostakin syystä sinun mielestäsi huono prosenttiluku?
Ilmoita asiaton viesti
TALOUSTUTKIMUS Oy:n pakkoruotsitutkimukset 1990-2013
1990: Taloustutkimus Oy; suomalaisista 67 % halusi pakkoruotsin vapaaehtoiseksi peruskoulussa.
1991: Taloustutkimus Oy; suomalaisista 71 % halusi pakkoruotsin pois tai vapaaehtoiseksi peruskoulussa
1997: Taloustutkimus Oy; pakkoruotsin haluaa pois 72 % suomalaisista.
1999: Taloustutkimus Oy; 71 %:n mielestä ruotsin kielen tulisi olla vapaaehtoinen aine.
2001: Taloustutkimus Oy; 67 % haluaa pakkoruotsin pois peruskoulusta.
2003: Taloustutkimus Oy; 67 % haluaa pakkoruotsin pois peruskoulusta.
2007: Talooustutkimus Oy;63 % vastustaa pakkoruotsia
2011: Taloustutkimus Oy; Enemmistö suomalaisista (48 %) haluaa Suomesta virallisesti yksikielisesti suomenkielisen, kaksikielisyyttä kannattaa 41 % ja ”ei osaa sanoa” 11 %.
Pakkoruotsia vastustaa 69 %.
2013 Taloustutkimus Oy; 63 % haluaa pakkoruotsin pois.
Taloustutkimus Oy:n sarja yli 20 vuoden ajalta osoittaa, että keskimäärin 2/3 suomalaisista on vapaan kielivalinnan kannalla. Paine Suomen kielilainsäädännön muuttamiseen kasvaa. Osmo Soininvaara oli aiemmin pakkoruotsin kannalla, mutta plokissaan hän kirjoitti 23.11.2009: ”Nouseva sukupolvi, joka jossain vaiheessa astuu valtaan, inhoaa pakkoruotsia niin paljon, että lakkauttaa sen aivan varmasti.” Olen samaa mieltä.
Jos olet sitä mieltä, että kansan selkeän enemmistön tahtoa on noudatettava, allekirjoita kansalaisaloite http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Heikki, ei puolueiden kannatuksesta puhuttaessakaan yleensä käytetä mielipidemittauksia vuodelta 1990, vaan uusimpia tietoja ja viimeisiä vaaleja.
Olisin muuten allekirjoittanut aloitteen, jos siinä olisi vaadittu toisen kotimaisen pakollisuuden lopettamista eli jos se olisi ollut tasapuolinen. Sen lisäksi perustelut ovat yksinkertaisesti huonot, esim. ”Lisäksi näin kunnioitettaisiin myös perustuslain henkeä ja kirjainta, koska vapaus on perusteena tasapuolisesti sama molemmille väestönosille.” Lainaus on hyvä osoitus uuskielestä, josta Orwell olisi ylpeä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen painottanut, että lukuisten tutkimusten mukaan tuo prosentti on 65-70 ja tutkimusten luotettavuutta lisää, että niitä on vuodesta 1990 alkaen – siis lähes neljännesvuosisata.
On ilman muuta selvää, että pakkoruotsin poistamisen yhteydessä ruotsinkielisiltä poistetaan pakollinen suomi. Juuri näin tehtiin, kun laki muutettiin niin, että ylioppilastutkinossa suomenkielisten ei ole pakko kirjoittaa ruotsia eikä ruotsinkielisten suomea.
Suuri optinen harha on puhua tasapuolisuudesta ”molemmille väestönosille”, kun suomenkielisiä on 90 %, ruotsinkielisiä 5 % ja lähes 200 muuta kieltä puhuvaa Suomessa asuvaa on loput 5 %.
Ilmoita asiaton viesti
Prosentit ovat todellakin 89,7, 5,4 ja 4,9. Kun kävit katsomassa (?) linkkiäni peruskoululaisten jakautumisesta, huomasit varmaan, että prosentit ovat suomi 93,2, ruotsi 6,2 ja muut kielet 0,6.
Muunkielisistä selkeästi yli kolmasosa on venäjän- ja vironkielisiä. Yli 10 000 puhujan rajan pääsevät myös somali, englanti ja arabia. Näin ollen on aika turha puhua 200 kielestä, kun vain viitisentoista pääsee 5 000 puhujaan. http://www.stat.fi/til/vaerak/2012/vaerak_2012_201…
Ylioppilastutkintoa muutettiin juuri niin, että toinen kotimainen kieli ei enää ollut pakollinen. Mutta tehän ette aja toisen kotimaisen kielen pakollisuuden poistamista, vaan ruotsin. Näin ollen en voi allekirjoittaa aloitettanne, olkoon todellisuus sitten minkälainen tahansa.
Ilmoita asiaton viesti
On siis turha puhua? Se kyllä pitää paikkansa, kun jatkuvasti väität minun valehtelevan ja kerta toisensa jälkeen voidaan todeta, ettei niin ole.
On tärkeä tajuta, että Suomi on jo nyt hyvin monikielinen maa. Minä ilmoitin Suomessa asuvien ihmisten puhumien äidinkielien kokonaismäärän, mutta se onkin herra Lindholmin mielestä väärin, koska hän asettaa rajaksi 5.000 puhujaa. Entä jos asetan rajaksi tuhat? Tai sata? Tahi 10. Taikka vain yksi?
Kansalaisaloitteemme http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi toteutuessaan takuuvarmasti vapauttaa ruotsinkielisiksi itsensä väestörekisteriin ilmoittaneet suomen pakollisuudesta. Yksi ilmaus kaksikielisyyden keinotekoisuudesta on juuri tämä, että kuka tahansa voi ilmoittautua ruotsinkieliseksi, vaikka ei osaisi ruotsin sanaa. Riittää puhelinsoitto maistraattiin. Näin todellisuudessa suomenruotsalaisten/ruotsinkielisten määrässä on paljon ilmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun valheitasi tässä ketjussa:
Ruotsinkielisten on helpompi päästä lukemaan lääketieteitä Suomessa
Ruotsinkielisille on erillisiä linjoja muuallakin kuin Helsingin yliopistossa
Ihmeellistä on se, ettet ole yksinkertaisesti voinut myöntää olleesi väärässä.
Lähinnä on turha puhua 200 kielestä, sillä olet kiinnostunut ainoastaan yhdestä asiasta: ruotsin kielen aseman heikentäminen. Olethan yksikielisen Suomen puolesta. Et ole missään vaiheessa ehdottanut jotakin, joka vahvistaisi muiden kielten asemaa. Silloin on hyvin tekopyhää ottaa esille muut kielet jonkinlaisena perusteena.
On aina tärkeä puhua, mutta älä uskokaan, että nielisin purematta väitteitäsi. Lopetan (mitä luultavimmin) tältä päivältä lainaamalla edellistä kommenttiani: ”Mutta tehän ette aja toisen kotimaisen kielen pakollisuuden poistamista, vaan ruotsin. Näin ollen en voi allekirjoittaa aloitettanne, olkoon todellisuus sitten minkälainen tahansa.”
PS. Jos aloite toteutuu, se vapauttaa myös monen suomenkielisen suomen kielen opetuksesta. Vai mistä ne 6,2 prosenttia peruskoululaisista tulee, kun väestöosuus on 5,4?
Ilmoita asiaton viesti
Muusta en tiedä….
JY:n liikuntatieteellisessä tiedekunnassa on kiintiöpaikka ruotsinkieliselle opiskelijalle.
Miten ruotsinkielisyys todetaan,en tiedä. Ilmeisesti tulee olla ruotsinkielisestä lukiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Mamuistahan tuo 0,8 %-yksikön ero koostuu eli niistä ahmedeista ja muhammedeista, jotka pian huomaavat pettymyksekseen, että Suomessa ei tule toimeen ilman suomen kieltä ja muuttavat Ruotsiin. Siellä he kohtaavat ruotsalaisen ikimuistoisen rasismin ja mellakka on valmis.
Kansalaisaloitteen http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi allekirjoittaminenkin on vapaaehtoista. Olen sitä korostanut kerätessäni kannattajia aloitteellemme – ja niitä olen saanut melko pienin ponnistuksen jo n. 400. Meitä kerääjiä on jo monta ja määrä kasvaa tasaisesti.
Myös valtakunnallinen radiomainonta on lähdössä liikkeelle eli samantapainen kuin Radio Voicen mainos, joka salamannopeasti nosti ministeri Carl Haglundin veren adrenaliinipitoisuuden taivaisiin. Rkp:lle on kauhistus vapaus, valinnanmahdollisuus ja vapaaehtoisuus. Rkp tuntee vain pakon ja voimatoimet, joilla suomenkieliset on alistettava herrakansan tahtoon.
Nyt taitaa kuitenkin olla muutoksen aika ja Ruotsin uusi kielilaki tarjoaa verrattoman mallin Suomelle; valtavan suuren enemmistö äidinkieli on ainoa virallinen kieli eli maan pääkieli. Muut vanhat kielet saavat kansallisen vähemmistökielen aseman kaikin niine oikeuksin, jotka kansainvälisten sääntöjen mukaan sellaisille kuuluu.
Suomalaisilla on oltava sama oikeus kuin maamme yhdellä maakunnalla jo on – eli itse määritellä, mitä kieliä kouluissa opiskellaan. Jos Ahvenanmaa ei ole riittävä peruste, niin sitten vain Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan tutustumaan kielilainsäädäntöön, opetuskieliin ja muihin kielipoliittisiin asioihin. Joillekin se voisi olla melkoinen yllätys – mutta ei minulle, sillä olen viimeksi kuluneet 25 vuotta perehtynyt täyspäiväisesti Suomen ja muiden maiden kielipolitiikkaan.
Ilmoita asiaton viesti
SUOMEN Ahvenanmaalla lopetettiin pakkosuomi 2007.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista on se,että eniten kaksikielisyydestä mölyä pitävät (yleensä rkp:läiset) ovat olleet koko ajan ihan hiljaa tuosta Ahvenanmaan päätöksestä. Pelisäännöt vaihtelevat:o
Ilmoita asiaton viesti
Faktahan kuitenkin on se että suurin osa suomalaisista ei koskaan koulun, tuon pakkoruotsituksen jälkeen, koskaan tarvitse eikä käytä ruotsin kieltä. Sen sijaan mm. tietokoneen käytössä on tärkeämpää hallita englannin kieli ainakin auttavasti.
Siispä pakolla opiskelun ajan pitää olla ohitse. Mikäli kuitenkin jossain elämän vaiheessa tarvitsee jotain kieltä, niin sen opiskeleminen on tuolloinkin mahdollista. Alistuminen suomen ruotsalaisten vaatimukseen pakollisesta kielen opiskelusta ei ole enää tätä päivää.
Ilmoita asiaton viesti
”Siispä pakolla opiskelun ajan pitää olla ohitse. Mikäli kuitenkin jossain elämän vaiheessa tarvitsee jotain kieltä, niin sen opiskeleminen on tuolloinkin mahdollista. Alistuminen suomen ruotsalaisten vaatimukseen pakollisesta kielen opiskelusta ei ole enää tätä päivää.”
Juuri näin. Turhaan tässä kaivellaan menneitä kun jokainen kuitenkin tietää, ettei ruotsilla tule olemaan sen kummempaa roolia meillä Suomessa, kuin mitä on suomenkielisillä Ahvenanmaalla. Jokainen pitää huolta oman äidinkielensä ja kulttuurinsa säilymisestä ja opiskelee sitä vierasta kieltä mitä katsoo itse tarvitsevansa.
Molemmin puolin olkoon suvaitsevainen ja kunnioittava asenne toisen äidinkieleen ja sen ylläpitoon jatkossakin. Olemmehan sivistynyt kansa, jolle pakottaminen ja uhkailu on vierasta. Vai olemmeko?
Vapaaehtoisuus on ainoa tie kieliriitojen lopulliseen ratkaisuun kun kyseessä on vain kahden pienen marginaalikielen säilyminen. Me tarvitsemme enemmän isojen kielten taitajia, jota emme tällä keinoin pysty saamaan. Kokeiltu on jo 40 vuotta ja käyrä näyttää vain joka vuosi enemmän alaspäin. Pitäisi jo tajuta, että tämä tie vie vain jatkuviin paheneviin erimielisyyksiin. Netin ansiosta ei asiaa enää voi painaa villaisella, niin kuin ennen kun media sai päättää mitä ja miten täällä pitäisi ajatella..
Ilmoita asiaton viesti
Jaakko Ojaniemi:
”Muuten aivan sivumennen sanoen, Heikki Tala, tekemässäsi Talvisota Sallassa powerpoint-esitelmässäsi on virheitä.”
Tämä kiinnostaisi. En osaa Ruotsia, joten en ala siitä kinaamaan. Suomikin alkaa hiipumaan,- olen ollut havaitsevinani.
Minulla on vaimo Sallasta ja edesmennyt appiukko, talvisodan urho niiltä kairoilta.
Mitkä ovat Talan virheet? En ole saanut tutustua Talankaan esitelmään, joten siitäkin olisi kiva saada linkki nääs…. Suomeksi kiitos, köh, köh.
No, sen verran voin tuohon kielipakkoon ottaa osaa, että ei se mikään pakko ole. Jos olisi,- kaikki osaisivat Ruotsia… On tässä maassa minun lisäkseni muitakin, jotka pakosta huolimatta eivät länsinaapuin kieltä taida.
Kröhöm…Naiivia tämä tietenkin on, mutta kaikki näkemykset on oltava oikeus esittää juu…
Ilmoita asiaton viesti
Hei, Markku! ”Talvisota Sallassa” esitykseni on julkisessa google-albumissa https://plus.google.com/s/Heikki%20Tala?banner=pwa Siellä on vain esitysgrafiikkakuvat ja vasta suullinen esitys avaa kokonaisuuden.
Kaikki julkisiin albumeihini pääsee kotisivujeni linkeistä: http://www.simplesite.com/Tala
”Pakkoruotsi” tarkoittaa sitä, että ruotsin kieli on ainoa laeilla pakolliseksi säädetty oppiaine suomenkielisille (90 % väestöstä) alakoulusta yliopistoon. Totta on, että suurin osa ei sitä kuitenkaan opi ja se valitettavasti aiheuttaa kasvavaa vastenmielisyyttä myös suomenruotsalaisia (finländare) kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ahvenanmaalla kaikkien oppilaitosten opetuskielenä on itsehallintolain mukaan ruotsi. Ahvenanmaan peruskouluissa suomi ei enää vuodesta 2007 alkaen ole pakollinen oppiaine, mutta enemmistö koululaisista opiskelee sitä valinnaisaineena B-kielenä, useat jo ala-asteella A2-kielenä. Englanti on siellä kaikille pakollinen A1-kieli peruskoulussa ja keskiasteen oppilaitoksissa. Suomi on kaikilla lukion linjoilla vaihtoehto toiseksi pakolliseksi kieleksi, sen sijaan voi valita saksan tai ranskan.
Ei hullumpi malli – kelpaisi mainiosti myös Manner-Suomeen kielioloja vastaavalla tavalla eli pakkoruotsi valinnaiseksi. Siihen voi jokainen äänioikeutettu vaikuttaa allekirjoittamalla kansalaisaloitteen http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi
Ilmoita asiaton viesti
Heikki Talan esitelmät Talvisodasta.
Heikki Tala vähättelee tahallisesti esitelmässään niin määrällisesti kuin toiminnallisestikin ruotsalaistaen vapaaehtoisten osuutta Sallan rintamalla Talvisodan loppuvaiheissa. Vapaaehtoisia oli kaiken kaikkiaan 12 500, joista ruotsalaisia 8 500 ja joista rintamalle ehti n. 4 500.
Marsalkka Mannerheim kävi ennen vapaaehtoisten kotiuttamista henkilökohtaisesti Sallan Paikanselässä kiittämässä ruotsalaisia ja muita taisteluun osallistuneita heidän uhrauksestaan. Kun kuuntelee Mannerheimin nauhoitetun puheen, ei jää epäilystäkään siitä uhrauksesta ja merkityksestä minkä palveluksen tämä vapaaehtoisten joukko Suomelle teki. Ruotsalaisten läsnäolo mahdollisti 5 pataljoonan siirtämisen Kannakselle ja Viipurin lahdelle.
Heikki Tala antaa esitelmässään ymmärtää, että hänen kotiseudultaan koottu IX/KT-Pr ja sen Kiikalasta koottu komppania olisivat osallistuneet Mäntyvaaran taisteluun. Tätä väärää tietoa on ilmeisesti esitelmän suullisessa osassa vielä lisäksi paisuteltu, koska esitelmään viitaten erinäiset tahot Kiikalasta ovat järjestämässä satakuntalaisille Mäntyvaaraan jopa muistomerkkiä ja sotahistoriallisia matkoja. Piikkini oli tarkoitettu lähinnä tähän episodiin.
Niin sotapäiväkirjojen kuin kaikkien historian kirjojen mukaan Mäntyvaaran taisteluun osallistui ainoastaan Sallan pataljoona. Pataljoonan virallinen nimi oli ErP 17, jota myös Väänäsen pataljoonaksi kutsuttiin.
Esitelmä sinänsä on kiitoksen arvoinen huomionosoitus kotipaikkani taistelutantereelle.
Mitä tulee blogin varsinaiseen aiheeseen, niin mielestäni on täysin väärin rinnastaa ruotsalaisten, tanskalaisten tai norjalaisten kielen opiskelua. He ymmärtävät ja tulevat täysin toimeen äidinkielellään kaikkialla Pohjoismaissa. Me suomalaiset emme tähän ilman kielten opiskelua pysty missään maassa, emme edes Virossa. Sen vuoksi suomalaisten on opiskeltava ja ponnisteltava kielten kanssa kahta verroin enemmän. Oma kokemukseni on se, että se jos mikä kannattaa.
Jarmo Makkoselle sanoisin, etä se villi ja laiska koululainen, joka olin varsinkin ennen lukiota, ei varmasti olisi ottanut yhtään kieltä opiskeltavaksi, jos ne olisivat olleet vapaaehtoisia aineita. Pakkoruotsi mahdollisti minulle sittemmin mahtavia työpaikkoja hyvän taloudellisen toimeentulon.
Ilmoita asiaton viesti
Mäntyvaaran taistelusta on mukana olleiden IX/KT-Pr:n miesten kokemuksista kirjassa IX/Kt-Pr:n tie 1939-40. Uskon enemmän mukana olleiden sanoja kuin DI Ojaniemen väitteitä. Totta on, kuten esitysgrafiikkanikin osoittaa, että Väänäsen ErP 17 oli pääosassa Mäntyvaarassa. Yhtä totta on, että satakuntalainen IX/KT-Pr oli mukana taistelussa.
Ruotsi on lisännyt joka vuosi Talvisodassa taistelleiden ruotsalaisten määrää ja Rotary Norden -lehdessä 7/1989 vapaaehtoisten luku oli noussut jo 12.500:aan, joista ruotsalaisia muka 9.500 (pian kai ruotsalainen historiankirjoitus kertoo Ruotsin voittaneen Suomen Talvisodan?). Todellisuudessa ruotsalaisia ehti 2 viikkoa ennen sodan päättymistä Sallan rintamalle kaksi vahvennettua hampaisiin asti aseistettua ruotsalaista vapaaehtoispataljoonaa eli 2.600 miestä. Ruotsalaiset ehtivät tehdä yhdellä komppanialla hiihtoretken venäläisten linjojen taakse, paljastuivat heti ja ”taitavasti johdetun manööverin” ansiosta pääsivät livahtamaan pakoon palaten omille linjoille.
Tuosta 8.500 vapaaehtoisjoukosta peräti 700 oli norjalaisia, joiden osuutta ei usein muisteta.
Sotatieteen Laitoksen (1979) Talvisodan historia 4, sivu 58: ”Vapaaehtoisavun merkitys ei vastannut siihe asetettuja toiveita, vaan osoittatui joka suhteessa merkityksettömäksi. Suomeen ehti vapaaehtoisia noin 11.500 miestä ja vain vähäinen osa heistä rintamalle saakka.”
Miksi 8.500 ruotsalaista vapaaehtoista ja Lapin talviyön pimeydessä lento-osasto F19 olivat juuri Torniossa, Kemissä ja Rovaniemellä? Aivan, suojaamassa Ruotsia Puna-Armeijan hyökkäykseltä Pohjois-Ruotsin kaivosalueille. Jos suomalaiset eivät olisi Sallassa pysäyttäneet venäläisiä, niin eivät ne olisi Tornioon pysähtyneet.
IX/KT-Pr:ssa ei ollut yhtään miestä Kiikalasta kuten Ojaniemi väittää, mutta Kiikasta oli kokonainen 200 miehen komppania (jonka vääpeli oli isäni).
Kävi toki Kustaa Mennerheim kiittämässä ruotsalaisia Lapissa, sillä heidän vahtipalveluksensa ansiosta 5 kokenutta suomalaispataljoonaa voitiin heittää Viipurinlahdelle, missä tilanne oli kriittinen. Siellä IX/KT-Pr kärsikin suurimmat tappiot.
Toistaiseksi Jaakko Ojaniemi ei ole pystynyt dokumentoidusti osoittamaan yhtään virhettä esitysgrafiikassani Talvisota Sallassa. Kaikesta päätellen Jakko Ojaniemi on kuullut esitelmäni, koska hän esittää siitä mielipiteitä?
Ilmoita asiaton viesti
Tietoni Mäntyvaaran taistelusta perustuvat yksinomaan sotapäiväkirjoihin näiden molempien joukko-osastojen kohdalla. 20.12.1939 IX/KT-Pr oli asemissa Joutsijärven rannassa eikä sotapäiväkirjoissa mainita sanaakaan edes siirtymisestä Mäntyvaaraan.
Sallan pataljoona oli valmiina Mäntyvaarassa, kun taistelut alkoivat 20.12.1939 noin klo 14 aikaan iltapäivällä. Pataljoona se oli komennettu sinne lepoon taisteltuaan kaksi viikkoa yötä päivää rajalta Joutsijärvelle.
Lisäksi tietoni perustuvat sotahistorian kirjoihin. Missään ei mainita, että satakuntalaiset olisivat olleet Mäntyvaarassa. Perusteellisin sotahistorian kirjoitus Talvisodan Sallan rintamalta ja Mäntyvaaran taistelusta on Paavo Hautalan: ”Isät meidän itää kohti”. Kirjassa on kerrottu taistelut ja joukkojen siirrot kellon ja yksittäisen sotamiehen tarkkuudella. Myös tämä kirja perustuu sotapäiväkirjoihin ja muuhun oikeaksi todettuun tietoon. Tämän lisäksi Hautala on sodan jälkeen tehnyt lukuisia henkilöhaastatteluita henkilöistä, jotka osallistuivat taisteluihin. Näistä kaikista on joko kirjoitetut tekstit tai nauhat tallessa.
Vapaaehtoisia ilmoittautuneita Talvisotaan oli yhteensä 28 000, joista sodan loppuessa Suomessa oli rekisteröityneenä 11 660 miestä eri maista. Sodan jälkeen saapui Suomeen vielä esimerkiksi brittejä 227, jotka olivat pettyneitä, kun eivät ehtineet taisteluihin.
Ruotsi lähetti 13.3.1940 mennessä Suomeen Svenska Frivilligkårenin (SFK:n) 8 260 vapaaehtoista. Lisäksi SFK:n ulkopuolisia vapaaehtoisia palveli eri puolella maatamme 420 henkilöä. He kuuluivat eri aselajeihin ja puolustushaaroihin. Useissa kirjoituksissa kerrotaan, että noin puolet näistä ehti rintamalle. Myös Heikki Tala on itse kirjoittanut aikaisemmissa kirjoituksissaan, että 4 600 ruotsalaista taisteli Sallan rintamalla. Lisäksi koko Pohjois-Suomen ilmapuolustus oli annettu tälle osastolle.
Miten ruotsalaiset rintamalla sitten taistelivat, on asennekysymys. Lukuisat lähteet kertovat asian siten, että ruotsalaisten läsnäolo ja apu oli paljon suurempi kuin poliittisista syistä johtuen haluttiin antaa ymmärtää. Myös Mannerheim painotti ja oli vakuuttunut ruotsalaisten vapaaehtoisten suuresta merkityksestä. Mannerheim totesi puheessaan: ”Teidän apunne sodan ponnistuksissa ei unohdu koskaan eikä Suomi tule teitä koskaan unohtamaan”. Uskon ennemmin Mannerheimiä kuin Heikki Talaa.
Niin tämä kuin Heikki Talan muutkin historiankirjoitukset osoittavat hänen asenteellisuutensa ruotsalaisuutta ja ruotsalaisia kohtaa. Kielikysymys ja pakkoruotsin vastustaminen on vain tämän ruotsivihan seurausta. Vahinko vain, että noin tuottelias ja älykäs mies on pannut laput silmilleen.
Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni ja tyhmyyttäni, lukihäiriötänikin satakuntalaisista paikannimistä, jotka olivat menneet täysin sekaisin. Tiedän, että isänne oli IX/KT-Pr:n Kiikan komppanian vääpeli.
Ilmoita asiaton viesti
Aloitetaanpa ruotsalaisten vapaaehtoisten Sallan rintamavastuuseen osallistuneiden määrästä (Ari Raunio, Juri Kilin: Sodan taisteluja 1, Talvisota, W&G 2005, s 186-187): ”Märkäjärven suunnalla Svenska Frivilligkårenin taisteluryhmä, Stridsgruppen Svenska Frivilligkåren (Tst.R SFK)aloitti rintamavastuun oton kahdella pataljoonalla. – – Kolmas pataljoona ei ennättänyt rintamalle ennen sodan päättymistä. – – Pataljoonien rivivahvuudet vaihtelivat 1200 ja 1380 miehen välillä.”
Siis vain kaksi viikkoa ennen sodan päättymistä ruotsalaisia oli Sallan rintamalla n. 2.600. Eivät ne siitä lisäänny, vaikka ruotsalainen propaganda on nostanut luvun jo 8.500:een (olen varmaan joskus kirjoittanut 4.600 eli laskenut mukaan tuon 3. pataljoonan, joka ei kisoihin ehtinyt – virhe on korjattu powerpoint-esityksessäni).
Mäntyvaaran taistelu 20.12.1939: ”Kun vihollinen alkoi uskoa, että rintaman suunnassa eteneminen oli liian työlästä, suunnittelivat he kiertoliikettä. Tällaisen saartoliikkeen jälkeen he 20.12. yllättäen tuoksahtivat Mäntyvaaran laelle, jonne olivat päässeet meidän (IX/KT-Pr) vasemman sivustamme kiertäen. – – – Onneksi heidän puuhansa havaitiin viime hetkessä ennen heidän lopullista uraahuutoaan. Ja toiseksi Mäntyvaarassa oli lepäämässä Sallan pataljoona, joka tietysti hälytettiin heti SAMOIN KUIN SE OSA MEIDÄN PATALJOONASTAMME (IX/KT-Pr), joka silloin sattui olemaan Mäntyvaarassa, jopa ihan toimitusjoukkueita myöten.”
Tästä tapahtumasta kertoi isänikin, joka oli IX/KT-Pr:n 2. komppanian vääpeli. Lähde: IX/KT-Pr:n tie 1939-40, koonnut pataljoonan ja komppanioiden sotapäiväkirjojen sekä aseveljien kertomusten perusteella E. A. Jakobsson, Risteen kirjapaino 1971.
Jokainen sotahistoriaan perehtynyt tietää, että sotapäiväkirjojen luotettavuus on joskus puutteellinen monestakin syystä. Toimitusjoukkeella oli täysi työ saada joukoille muonaa ja ammuksia, kuljettaa kaatuneet ja haavoittuneet eteenpäin, jne. Siinä kirjoitushommat saattoivat jäädä sivuun pitkäksikin toviksi. Mutta tuskin Mäntyvaaran taisteluun osallistuneet IX/KT-Pr:n veteraanit sentään ihan väärin muistaisivat taistelutapahtumat. Joukko-osastoylpeys ja kotiseutupainotteisuus saattavat myös vaikuttaa siihen, että IX/KT-Pr:n osallistumista Mäntyvaaran taisteluun ei mielellään muisteta Sallassa. 😉
Näillä siis mennään myös esitelmässäni ”Talvisota Sallassa”, jonka esitysgrafiikkakuvat löytyvät kotisivujeni http://www.simplesite.com/Tala linkeistä.
Mielihyvin tulen pitämään esityksen Talvisodasta Sallassa. Siinä on aivan uusi näkökanta Ruotsin vapaaehtoisohjelmasta.
Ilmoita asiaton viesti
”Kun vihollinen alkoi uskoa, että rintaman suunnassa eteneminen oli liian työlästä, suunnittelivat he kiertoliikettä. Tällaisen saartoliikkeen jälkeen he 20.12. yllättäen tuoksahtivat Mäntyvaaran laelle, jonne olivat päässeet meidän (IX/KT-Pr) vasemman sivustamme kiertäen. – – – Onneksi heidän puuhansa havaittiin viime hetkessä ennen heidän lopullista uraahuutoaan. Ja toiseksi Mäntyvaarassa oli lepäämässä Sallan pataljoona, joka tietysti hälytettiin heti SAMOIN KUIN SE OSA MEIDÄN PATALJOONASTAMME (IX/KT-Pr), joka silloin sattui olemaan Mäntyvaarassa, jopa ihan toimitusjoukkueita myöten.”
Kun perustat Mäntyvaaran taistelun kulun ainoastaan tuohon lauselmaan, niin ei ihme, että sinulle on tullut väärä käsitys tapahtumien kulusta. Tuo Jakobsonin kirjoitus ei kerro tapahtumien kulusta oikeastaan mitään.
Mäntyvaaran taistelun aikaan IX/KT-Pr oli asemissa Joutsijärven rannassa 18.12. – 21.12.1939 välisen ajan. Pataljoonan vasen laita oli linjalla Kankaanoja – Palovarvikko. Tältä vasemman laidan linjalta on matkaa Mäntyvaaraan lakeen 5 715 m. Tämän vasemman laidan ovat venäläiset kiertäneet arviolta noin 0,5 – 1,5 kilometrin etäisyydeltä tullessaan Mäntyvaaraan.
Vankien kertomuksen mukaan venäläisten reitti Mäntyvaaraan oli ollut Valtanen- Käsmänjoki-Palovarvikon pohjoispuolitse-Varvikonjänkä- Kankaanlampien välikkö-Rantaselkä-Mäntyvaara. Minulla on hallussani Joutsijärven puolustuksen peitepiirroksia, joista tiedän metrin tarkkuudella kartalla ja maastossa missä joukot talvisodan ratkaisutaisteluissa tällä rintamalohkolla olivat. Asun ja olen lapsuuteni viettänyt näillä paikoilla ja tunnen ne paremmin kuin omat taskuni.
Väänäsen pataljoona oli 20.12.1939 majoittuneena lepoon Mäntyvaaraan Mursun, Obtatius Jäntin, Olli Alajoutsiärven ja Erkki Kieksin taloissa. Majuri Roininen piti esikuntaansa tien eteläpuolella olevassa Arvi Kelloniemen talossa, jota Alimaiseksi kutsutaan. Talot ovat vieläkin olemassa ja asuttuja.
Vihollinen oli tullut yön aikana Mäntyvaaraan ja miehittänyt siellä olevat suomalaisten vara-asemat sekä kaivautunut lisää. Väänäsen pataljoonasta lähetettiin varmistuspartio 20.12.1939 Mäntyvaaran itäpuolitse Mikonjärvelle. Jo varttitunnin matkan jälkeen partio pökkäsi vahvaan vihollisjotokseen, josta lähetettiin yksi mies viemään tietoa majuri Roiniselle esikuntaan. Kohta tämän jälkeen tultiin toiselle vielä vahvemmalle Mäntyvaaran lakeen johtavalle jotokselle, jota seurasi myös puhelinjohto. Johto katkaistiin ja lähetettiin uusi mies viemään viestiä uhkaavasta vaarasta esikuntaan. Vihollisen taukopaikalta löytyi venäläisiä lehtiä, jotka mies otti mukaansa.
Hälytyksen jälkeen Roinisen komennosta lähti tien yli kolme miestä. Noin 100 nykyisen taistelumuistomerkin mäeltä piti vahtia venäläisten etuvartio tiheän kuusen juurella. Miehet avasivat tulen tätä kohti ja vartiomies ampui takaisin. Tästä venäläiset hermostuivat ja aloittivat ylhäältä vaarasta jumalattoman tulituksen kohti suomalaisia, jotka olivat juuri ehtineet saamaan hälytyskäskyn. Näin alkoi Mäntyvaaran taistelu kaamoksessa 20.12.1939 klo 14:20.
Vangeilta saadun tiedon mukaan venäläisen erikoispataljoonan tarkoituksena oli yhtyä paljon isompaan operaatioon, joka oli suunniteltu seuraavaksi päiväksi 21.12.1939, joka oli Stalinin syntymäpäivä. Koska operaatio paljastui ja pataljoona tuhottiin, ei Stalin syntymäpäivälahjaa sitten saatu järjestetyksi.
IX/KT-Pr tuli vuorostaan Mäntyvaaraan lepoon 21.12.1939 illan suussa. Mistään toimitusjoukkueista ei ole tietoa missään sotapäiväkirjoissa eikä historian kirjoissa. Venäläisten perään lähetettiin IX/KT-Pr:n reservinä ollut T-os. Kojonen, joka koostui Lapin jermuista.
IX/KT-Pr sotapäiväkirjoissa lukee näin.
16.12.1939
”Pataljoona siirrettiin lepoon 14.30 Joutsijärvi-Kemijärvi tien varrelle Pietarivaaraan. ”
( Pataljoona oli tullut rintamalle 15.12.1939 ja se oli taistellut Varpuojalla ja Vuosamossa viivyttäen. Pietarinvaara on Mäntyvaaran länsipuolella n. 2 km.).
17.12.1939
”Pataljoona vietti edellä mainitulla alueella. ”
18.12.1939
”Klo 12:00 pataljoonan komentaja sai rykmentin komentajalta käskyn marssia varten. Klo 13:30 pataljoona lähti Kulveikon talosta kohti Jousijärveä ja asettui puolustusasemiin Kankaanojan länsipuolelle Palovarvikko P:stä kaakkoon. Pataljoona on lohkon vasempana sivustana ja saarrostavan liikkeen suunta on Kotijärven itäpuolella olevaan niemekkeeseen. Pataljoona vietti yön asemissa samoin kuin päivän. Kaatuivat stm O.H 2 K:sta ja T.H. KKK:sta. Vänr. A.L. 2 K:sta ja alikersantti T.S. 2 K:sta haavoittuivat.”
19.12.1939
”Pataljoona vietti päivän asemissa”.
20.12.1939
”Pataljoona oli asemissa samoin seuraavan yön. Mitään erikoista ei tapahtunut. Pienempiä partioitten kahakoita ja tiedustelua suoritettiin.” Pataljoonasta on alistettu 2. K ja KKK toiselle osastolle.”
21.12.1939
”Klo 16:00 pataljoona siirrettiin takalinjoille X, KK, 1. K ja 2. K siirrettiin takalinjoille 3. K sekä KKK ovat alistettuina. Pataljoona on majoitettuna Mäntyvaaran kohdalla. 2.K on ollut asemissa yhtäjaksoisesti viisi vuorokautta ”.
Samoin 2. Komppanian (jossa isäsi palveli)päiväkirjoissa ovat suunnilleen samat asiat.
Toisin sanoin IX/KT-Pr pataljoona oli levossa 18.12.1939 saakka Mäntyvaaran maastossa ja siirtyi 18.12.1939 klo 13:30 asemiin Joutsijärven rantaan. Pataljoona siirrettiin uudelleen selustaan Mäntyvaaraan vasta 21.12.1939 klo 16:00.
Sotapäiväkirjat ovat sotilaiden tekemiä joskus erittäinkin yksityiskohtaisia ja jopa venttiilikumin tarkkuudella yksilöityjä dokumentteja taisteluiden kulusta. Jos niitä ei pystynyt tai ehtinyt taistelun kuluessa tekemään, tehtiin ne heti taistelun jälkeen.
Sama mainitsemasi osastoylpeys on voinut olla Jakobsonin motiivina kirjoittaa omiaan.
Kiitos tarjouksesta, mutta meillä on täällä aivan omia sotahistorioitsijoita kenraaleista ja sotatieteen tohtoreista lähtien.
Ruotsalaisten vapaaehtoisten vähättelyyn sanoisin, että kyllä ovat ruotsalaiset olleet sitten kelposotureita,kun noin pienellä porukalla ovat pidätelleet kahden divisioonan hyökkäysyrityksiä paikoillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jaakko Ojaniemi sen paremmin kuin minä emme olleet Sallassa Talvisodassa. IX/KT-Pr oli mukana Mäntyvaaran taistelussa osallaan jopa toimitusjoukkuetta myöten. Ojaniemen kenraalit sen paremmin kuin sotahistorioitsijatkaan eivät yksikään olleet Sallassa Talvisodassa, mutta IX/KT-Pr oli ja taisteli.
IX/KT-Pr:n historiikissa on 65 sivua pataljoonan taisteluista Sallan suunnalla. Verisin taistelu oli Vuosamanselän taistelu, jossa IX/KT-Pr joutui yksin hyökkäämään kahden muun pataljoonan juututtua paikoilleen. Mäntyvaara oli satakuntalaisille pieni episodi ja pääosa kunniasta kuuluu Sallan pataljoonalle, mutta eivät he sitä siis ihan yksin tehneet.
Sotapäiväkirjojen luotettavuudesta on riittävästi tietoa, että ne usein kirjoitettiin useita päiviä jälkeenpäin ja monta tärkeää asiaa jäi kirjaamatta ja joitakin asioita kaunisteltiin.
Ruotsalaisten vapaaehtoisten osuutta en vähättele, mutta kerron, että rintamalle ehti vain muutama päivä ennen sodan loppua ainoastaan 2600 miestä (ei 4500, ei 8500, eikä 9500 kuten Rotary Norden 7/1989 yrittää hehkuttaa). Myös se tiedetään, että STAVKA oli määrännyt 122. divisioonan vetäytymään ja asettumaan puolustukseen. Ruotsalaisten vähäiset tappiot syntyivät lähes kokonaan tykistötulesta. Ainoa aktiivinen yritys oli tuo hiihtoretki, joka paljastui ja komppania oli joutua mottiin. Onneksi pääsivät livahtamaan takaisin.
Märkäjärvellä ei ollut kahta neuvostodivisioonaa, vaan siellä oli 122 D, josta isäni sanoi, että ennen ruotsalaisten tuloa ”he olivat jo kesyttäneet ryssän”. Ruotsalaisia vastassa oli vain JR420 ja sen takana porrastettuna JR715 sekä JR 596 – ei suinkaan kahta divisioonaa. Kaiken varalta ruotsalaisten takuumieheksi jäi edelleen Väänäsen ErP17 ja Saijassa oli Osasto Roininen. Ei ruotsalaisille yksin uskallettu sentään antaa vastuuta Sallan suunnan puolustuksesta.
”Kiikalan uutisiin” näyttää Ojaniemi tarinansa perustavan ja haamuneuvostodivisioonankin hän on keksinyt Sallaan. Kun iso kuva on noin heiveröinen, niin Ojaniemi sotkeutuu lillukanvarsiin ja sotapäiväkirjoihin. Jos hän aikoo jatkossa osallistua keskusteluun Talvisodasta Sallassa, niin olisi kiireellisten jatko-opintojen paikka.
😀
Olen edelleen käytettävissä, jos joku haluaa kuulla, miten kaikki menikään Talvisodan Sallassa. Tähän asti kuulijat ovat olleet hyvin tyytyväisiä. Sallaankin esitykseni kuvat pyydettiin ja lähetin ne sinne. Jos niitä tulkitsee DI Jaakko Ojaniemi, niin tulos on ennalta arvattavissa – arvostusta ja kunniaa ei ulkopaikkakuntalaisille heru.
Ilmoita asiaton viesti
No minä en viitsi tätä nokittelua enää jatkaa ja olisin pitänyt turpani heti aluksi kiinni, jos olisit esittänyt minulle yhdenkään dokumentin, josta käy selville jotain muuta kuin se mitä sotapäiväkirjoissa ja kaikissa historian kirjoissa lukee. Se, että joku satakuntalainen on kertonut, että on ollut joskus käymässä Mäntyvaarassa ei tarkoita, että olisi 20.12.1939. osallistunut taisteluun Mäntyvaarassa. Hiuksen alta keksittyjä sotajuttuja.
En ole olenkaan kiistänyt IX/KT-Pr:n taistelutaitoaja ja osallistumista Sallan suunnan taisteluihin 15.12.1939 jälkeen enkä varsinkaan heidän uhraustaan. Vuosamonselkä näkyy ikkunaani ja tiedän senkin paikan eri taistelut metrin tarkkuudella. Mutta Mäntyvaaran taisteluun ei osallitunut yhtään joukkuetta tai miestä IX/KT-Pr:stä.
Ei ollut toimitusjoukkuettakaan Mäntyvaarassa. Ja mikä ihmeen haamujoukkue sellainen toimitusjoukkue on? Siitä ei ole missään mitään mainintaa. Ainoa ”toimitusjoukkue” Mäntyvaarassa taistelun alettua oli Vieno Ojala, joka oli tuomassa hevoskyydillä Isoltakylältä esikuntaan lottien leipomia leivonnaisia. Vieno ei päässyt palaamaan takaisin, kun taistelu yht’äkkiä puhkesi ja luodit viuhui ympärillä. Hän joutui piiloutumaan Alimmaisen pirtinuunin taakse.
Kaikki kertomani perustuu sotapäiväkirjoihin ja sotahistorialliseen donkumenttikirjallisuuteen. Jos se ei sinulle kelpaa, vaan uskot enemmin sotajuttuihin, niin siitä vaan.
Ja Neuvostoliitto hyökkäsi Sallan suunnalla kahden divisoonan voimin ja sinne ne jäivät sodan loppuun saakka. Tosin olivat tietenkin voimiaan kuluttaneet, mutta ei ne ilmaankaan häipyneet.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ja kun tiedot ovat tuolla tasolla kuin DI Ojaniemellä, niin keskustelua ei todellakaan kannata jatkaa. Neuvostoliitolla oli tarkoitus hyökätä kahden divisioonan voimin Sallan suunnalta eli D 122 ja D 88. Mutta vain D 122 ehti paikalle ja lisäksi yksi rykmentti D 88:sta eli VuoristoJR 273. Milloinkaan Sallan suunnalla ei hyökännyt kahta neuvostodivisioonaa. Eikä koskaan rintamalle ehtinyt kuin kaksi pataljoonaa ruotsalaisia eli 2600 miestä.
Ja IX/KT-Pr osallistui osallaan Mäntyvaaran taisteluun ja raskaimmat tappiot se kärsi Vuosamanselällä (varmaan DI ojaniemi tietää kaatuneiden kuolinpaikatkin metrin tarkkuudella).
Näillä tiedoilla voin hyvällä omallatunnolla jatkaa Talvisota Sallassa esitelmääni virheettömänä.
Ilmoita asiaton viesti
Sääntö numero 1: Älä ryhdy keskustelemaan perussuomalaisen kanssa mistään asiasta, ellet ole valmis myöntämään, että hän on täysin oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi tämän entisen suomen alueen porukat ovat niin aivopestyjä että antavat jonkun pienen ryhmän määrätä ja pakottaa itsensä pakkoruotsin opiskeluun?
Yhteiskuntarauhan saavuttamiseksi jyrätkää jo tuokin asia päätökseen.
Ilmoita asiaton viesti
Siksi kun RKP/SFP ry/rf.
Aikanani kannatin Jan-Magnus Janssonia presidentiksi, mutta silloin ei ollut pakkoruotsia, vaan aivan toinen systeemi.
Ilmoita asiaton viesti
Pentti Järvi,
Rkp/Sfp on itse asiassa rekisteröity yksikieliseksi ruotsinkieliseksi puolueeksi puoluerekisteriin. Ei kaksikieliseksi.
Rkp on eduskunnan ainoa yksikielinen puolue. Se ei ole estänyt Rkp:tä mölyämästä eniten kaksikielisyydestä.
Ilmoita asiaton viesti
Sori vaan, mutta 1982 ruotsi oli vielä pakollisempi kuin nykyään, koska se oli myös ylioppilaskirjoituksissa pakollinen aine.
Ilmoita asiaton viesti
Sanoisin, että tämä osoittaa tietynlaista kansallista nynnyyttä, jonka positiivisena kääntöpuolena on kuitenkin pyrkimys sovinollisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Petra, jos vielä avaat tämän puheenvuoron.
Mulla ei ole mitään teidän omaa kieltänne vastaan, pitäkää se.
Mutta toivoisin niin, että mekin saatais valita se minkä halutaan oppia ja opettaa tuleville sukupolvillemme.
Täällä kohta opetetaan hidusta kreikkaan ja kaikkia siltä väliltä, miks ei niitä sais esimerkiks opiskella valinnaisena?
Ilmoita asiaton viesti
Sovitaanko, Tapani, ettet tee enää yhtäkään oletusta minusta. Menee nyt pahasti pieleen. Se on kumma juttu näillä pakkoruotsihysteerikoilla, että he haluavat tehdä jokaisesta keskustelijasta pakkoruotsittajan ja suomenruotsalaisen rkp:läisen. Ei vakuuta.
Ilmoita asiaton viesti
Summa summarum. Suomenkieliset ovat ensi sijaisia asianosaisia omissa kieliopinnoissaan. Ei Rkp eikä ruotsinkieliset.
Ollaanko edes tästä yhtä mieltä?
Ilmoita asiaton viesti
Missä vaiheessa kommentoija Ryytin valtion kustantamat kieliopinnot mahtavat olla – olisi nimittäin helpompi arvioida tuota asianosaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Siihen vaan ei saa vastausta miksi Rkp ja sen äänestäjät pitävät itseään asianosaisina suomenkielisten kieliopinnoissa.
Olisi kiva tietää perustelut.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kauan kunnes uhkailujen syyllinen löytyy ja saadaan kiinni, pidän selvänä että koko uhkailu on RKP’n likaisten temppujen osaston tekosia.
Ilmoita asiaton viesti
En nyt jaksanut lukea kaikkia kommentteja, joten en tiedä kuinka tarkkaan tätä Sveitsiläistä juttua on kommentoitu, mutta minusta siinä annetaan väärä kuva suomalaisten lasten ja nuorten pakkoruotsista.
” In Finnland lernen alle Kinder während einiger Jahre die zweite Landessprache, seit 2005 ist diese aber nicht mehr obligatorisches Maturafach, was dazu geführt hat, dass sich viele Gymnasiasten nicht mehr darin prüfen lassen…””
Kirjoituksessa ei käy ilmi sitä poikkeuksellista tilannetta koko maailmassa, että pakkoruotsi koskee kaikkia suomalaisia koko koulutusjaksojen ajan, niin peruskoulun, lukion, ammattikoulujen ja myös kaikkien korkeakoululaisten on suoritettava hyväksytty ruotsin koe ennen valmistumistaan. Peruskoulun yläasteella jopa viikkotunteja on yhtä paljon kuin toisessa vieraassa kielessä englannissa.
Se, että vuonna 2004 ylioppilaskirjoituksissa ei enää ole pakko kirjoittaa ruotsia on kokonaisuuteen nähden hyvin pieni asia kun ottaa huomioon muut sen jälkeen tulleet kovennetut ja aikaistetut ruotsin asemaa vahvistavat kielilait. Eikä kirjoituksessa mainittu, ettei Suomen perustuslaissa ole pykälää, joka edellyttää molempien kielten taitoa kaikilta suomalaisilta – vaan vain virkamiehille riittävää molempien kotimaisten kielten taitoa. On niin helppo jättää tosiasiat sivuun ja kertoa vain itselle edulliset ja säälittävät asiat, kuten jonkun sairaan hörhön typerät uhkaukset.
Pitäisi myös muistaa mainita, että Suomessa pakkoruotsi tuli vasta 40-vuotta sitten poliittisten lehmänkauppojen seurauksena ja sitä samaa lehmänkauppaa tehdään edelleen, kun ei Suomeen voida järjestää vaalien yhteydessä reilua kyselyä asiasta. Nimien keruu pankkitunnuksineen on liian hankalaa monille ja tuskin monellakaan nuorella tai vanhalla niitä tunnuksia edes onkaan? Eduskuntavaalien yhteydessä äänestys ja sen jälkeen voidaan pitää turvat tukossa:)
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisi myös mainita,että ruotsinkieliset pitävät itseään ensisijaisina asianosaisina suomenkielisten kieliopinnoissa? Ainakin Rkp:n äänestäjät.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki tuntemani ruotsalaiset ovat mukavia ihmisiä. Kaikki tuntemani suomenruotsia äidinkielenään puhuvat ovat mukavia ihmisiä.
Minulla ei ole mitään ruotsinkieltä vastaan, kieli kun kieli.
Osaan suomea, englantia, ruotsia ja saksaa. Millaisin arvosanoin, en enää muista.
Mutta järjenvastaista on säilyttää ruotsinkielen pakollisuus kielten joukossa.
Suuri osa meistä tänne kirjoittavista on selvinnyt opinnoistaan loistavasti, osa on opiskellut vaikka kuinka monia kieliä. Kaikki vaan eivät ole niin hyviä oppimaan, ja osalle jo yhdenkin kielen oppiminen on hankalaa.
Tosiasia vaan on, että englanninkieli on se meille tärkein kieli, koska sillä pärjää ruotsalaistenkin kanssa mainiosti.
Pakkoruotsi on vain yhden, yksikielisen puolueen pakkomielle, ja kaikille suomenkielisille pakollisena haittaa kokonaisosaamisemme kehittymistä ja pärjäämistämme maailmalla ja jopa omassa maassamme, missä muille kieliosaamisille olisi nytkin suuri tilaus.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaikki vaan eivät ole niin hyviä oppimaan, ja osalle jo yhdenkin kielen oppiminen on hankalaa.”
Hämmästyttävää onkin, että täälläkin pakkoruotsin kannattajien joukossa on monta fiksua ihmistä, joiden luulisi ymmärtävän pitää myöskin heikompien ihmisten puolta? Se on mielestäni juuri sitä sydämensivistystä, joka tekee kanssakulkemisen kaikille paremmaksi ja helpommaksi kulkea.
Ruotsissa tämä on jo hyvin tajuttu, kun vaikeuksissa kielten kanssa kamppailevat ihmiset voivat keskittyä vain yhteen pakolliseen kieleen eli englantiin. Meillä vain huudellaan enemmän kieliä, joita jokainen oppii kunhan vain haluaa. Se on surullista.
Suomihan vain kulkee tässäkin edistyksen ja toisen huomioonottamisen jälkijunassa, mutta toivon mukaan uusi polvi on vähemmän itsekäs ja enemmän suvaitsevainen.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni Fourier’n muunnos pitäisi olla kaikille pakollisena myös suomenruotsalaisille, koska se on niin helppoa.
Ilmoita asiaton viesti
Edelleen hihmettelen, miksi perussuomalaiset eivät huuda maailman toreilla ja turuilla sitä tosiasiaa, että suomenkieliset joutuvat kohtaamaan rasistisen sorron omassa maassaan. Miksi perussuomalaiset valittavat sitä, että ruotsinkieliset ovat aktiiveja globaalisti, vaikka valehtelevatkin eivätkä kerro omista suureduistaan. Miksi persut ottavat vastaan kaiken huijauksen ja suostuvat uhriutumaan muka rasisteina, vaikka ovat itse rasistisen sorron kohde.
Kielikysymys on paljon suurempi kuin persuporukka ymmärtää. Tala ymmärtää kyllä, mutta on jo aika nostaa asia tapetille EU:ssa ja YK:ssa. Kaikin voimin.
Ilmoita asiaton viesti
Perussuomalaisten kannattaisi profiloitua enemmän suomenkieliseksi kielipuolueeksi.
Potentiaalia olisi,koska äänestäjistä n. 90 % on suomenkielisiä.
Rkp kerää 90 % ruotsinkielisten äänistä. Hyvällä hallitusmenestyksellä.
Samanlaisella kielikiihotuksella, jolla Rkp elää ruotsinkielisellä puolella, voisi Perussuomalaisetkin menestyä.
No ulinaahan siitä syntyisi,mutta demokratiassa ei voi pelata kaksilla säännöillä,vaikka toinen olisi aina hallitusvallassakin.
Ilmoita asiaton viesti
Tätäkin ketjua seuranneena ihmetyttää vain se, että suomalaiset suostuvat yleensäkään enää vain keskustelemaan ruotsalaisesta rasismista itseään kohtaan.
Ruotsi on Suomessa ääretöntä röyhkeyttä, pakkoruotsi lieveilmiöineen onkin sitten jo silkkaa rasismia!
Ilmoita asiaton viesti